Hopp til hovedinnhold

Søk

22 treff

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Skolefritidsordning (SFO)

    Et tilbud til elever fra 1. til og med 4. klasse. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Oppvekstsektoren

    Kommunen, fylkeskommunen og statens ansvar. Bestemmer hva innholdet i barnehagen skal være. Bestemmer hva innholdet i barnehagen skal være.  Alle barn har rett på et likeverdig opplæringstilbud.Alle barn har rett på et likeverdig opplæringstilbud.

  • Sentralt regelverk

    Stages 8–10

    Artikkel

    Barnehageloven

    Bestemmer hva innholdet i barnehagen skal være. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Barnehager

    Alle som ønsker det skal få barnehageplass. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Slik gir NAV hjelp og støtte

    Et offentlig organ med flere viktige oppgaver.

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Helse- og omsorgstjenester

    Et stort felt fordelt mellom kommune, fylke og stat. Eies av private personer eller firmaer. Eies av private personer eller firmaer. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Grunnskole

    Alle barn har rett på et likeverdig opplæringstilbud.

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fritidstilbud for barn og unge

    Det finnes mange ulike fritidstilbud til barn og unge. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)

    En kommunal og fylkeskommunal rådgivende tjeneste. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Private helse- og omsorgstjenester

    Eies av private personer eller firmaer. 

  • Tverrfaglig samarbeid

    Stages 8–10

    Artikkel

    Samhandlingsreformen

    Rett behandling på rett sted til rett tid.

  • Sentralt regelverk

    Stages 8–10

    Artikkel

    Lover i helse- og omsorgssektoren

    Viktig å kjenne til lovverket. Viktig å kjenne til lovverket.Viktig å kjenne til lovverket.

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Barneverntjenesten

    Noen ganger er det nødvendig med tvang. 

  • Sentralt regelverk

    Stages 8–10

    Artikkel

    Folkehelseloven

    Folkehelseloven er laget for å fremme folkehelsa og forebygge fysiske og psykiske helseproblemer. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Kommunale helse- og omsorgstjenester

    Kommunen har flere viktige ansvarsområder. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Videregående opplæring

    Videregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk.  Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år.  De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Psykisk helsevern

    Helse og omsorg ved psykiske problemer. 

  • Arbeid med stoffet

    Fransk 1

    Litterær tekst

    Dans mon sac à dos (S-tekst)

    Emma et Yasmine ont seize ans. Elles habitent à Strasbourg. Elles sont élèves au lycée Louis Pasteur. C’est un grand lycée. Il y a 1000 élèves. Emma et Yasmine ne sont pas dans la même classe. Emma a un sac à dos lourd. Elle termine tard le mardi. Yasmine a un petit sac à dos aujourd’hui parce qu’elle termine tôt. Elles se retrouvent à la cantine à midi pour déjeuner. 

  • Arbeid med stoffet

    Fransk 1

    Litterær tekst

    La rentrée de Juliette (S-tekst)

    Aujourd’hui, c’est le 3 septembre, et c’est la   au lycée Marie Curie.  

  • Til læreren

    Fransk 1

    Artikkel

    Ma semaine

    Muntlig oppgave i grupper på tre.  Du får utdelt din timeplan for 3 av ukedagene. Se gjennom den, og øv godt på både klokkeslettene og aktivitetene du gjør disse dagene. Når du er klar, skal du spørre de to andre i gruppa hva de gjør disse tre dagene. Skriv ned klokkeslett og aktivitet. Spør hverandre: Qu’est-ce que tu fais lundi ? Lundi je fais mes devoirs à 17h. I denne økten skal du jobbe med gloser som har med klokka å gjøre. Du skal svare på og stille spørsmål om hvor mye klokka er. Du skal jobbe med lese-og lytteforståelse. Du skal lage en egen tekst eller video om klokkeslett og gjøremål.