Hopp til hovedinnhold

Søk

1500 treff

  • Velkommen til Naturfag Påbygging

    Naturfag Påbygging

    Artikkel

    Velkommen

    Her finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Om framstilling av funksjonshemmede i film og medier

    I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.

  • 3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)

    Naturfag Påbygging

    Video

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Naturfag Påbygging

    Video

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Atferdsteori

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Silent discussion: Rusmisbruk

    Bruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Brettspill om sosialisering

    Hensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.

  • 3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)

    Naturfag Påbygging

    Video

  • Twig-filmer fra Lokus

    Naturfag Påbygging

    Innholdspakke

    Twig-filmer fra Lokus

    Her finner du Twig-filmen fra LK06-utgaven av Naturfag Påbygging .

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Menneskerettigheter

    Etter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Loop om menneskerettigheter

    Hensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Ditt eget luftmotstandsforsøk

    Luftmotstand påvirker alt som beveger seg gjennom lufta. Nå kan du selv utforske virkningen av luftmotstand på ulike gjenstander.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Speeddate: Marginalisering og utenforskap

    Elevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Dialogduk: Samliv

    Dette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Brettspill om sosialkunnskap

    Hensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Speeddate: Barn og unges oppvekst

    Elevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.

  • Kapittelpresentasjoner

    Fokus Sosialkunnskap

    Innholdspakke

    Kapittelpresentasjoner

    Her finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.