Hopp til hovedinnhold

Søk

6316 treff

  • Das bin ich

    Leute 8–10

    Litterær tekst

    Neu hier?

    Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Das ist Deutsch

    Leute 8–10

    Litterær tekst

    Das kannst du schon!

    Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Landssvikoppgjøret

    Okkupasjonstida kløyvde det norske samfunnet like inn til margen. Ved krigens slutt sto et stort flertall som følte at de representerte den norske nasjonen, mot et mindretall som av flertallet ble oppfattet som unasjonale.

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Den andre verdenskrigen og folkemord

    Dette bør du kunne fra kapittel 52, «Den andre verdenskrigen», og kapittel 54, «Folkemord og forbrytelser mot menneskeheten».     

    Tyske tropper møtes av glade mennesker i Østerrike.
  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner

    Dette bør du kunne fra kapittel 56, «Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner», og kapittel 57, «Den kalde krigen».

    Sovjetiske tanks i gatene i Praha. Manghe mennesker rundt.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Perspektiver på utvikling

    Hva er utvikling og hvordan skal vi forstå den menneskelige utviklingen og vårt forhold til omgivelsene og andre arter?

  • Å studere en historisk person

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Helheter og deler

    Mennesket er delen og sammenhengen mennesket inngår, i er helheten.

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Totalitære bevegelser

    Kommunister og fascister var bitre fiender. Om noen hadde fortalt en kommunist eller fascist i mellomkrigstida at de hadde felles trekk, ville de ha blånektet: Kommunisme og fascisme var som ild og vann. Likevel var det viktige likhetstrekk mellom de to ideologiene.

  • Å dele historien inn i perioder

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Tradisjonell europeisk inndeling

    Når historien deles inn i perioder, må det alltid gis en begrunnelse for hva som markerer begynnelsen og slutten på perioden – og hva som er periodens særpreg. 

    Sumerisk leirtavle.
  • Undervisningsopplegg

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Exit-lapper

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer. 

  • Bruk og misbruk av historie

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Hvordan unngå misbruk av historien?

    Den jødisk-amerikanske historikeren George G. Iggers har forsøkt å formulere noen råd for å unngå nasjonalistisk misbruk av historien.

    Skoleungdom streiker for klimaet og demonstrerer foran Stortinget i Oslo.
  • Å studere en historisk person

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Oppgaver

    Gjennom oppgavene får du øvelse i å arbeide selvstendig med å undersøke historiske personer.

  • Grammatikkoppgaver

    Leute 8–10

    Artikkel

  • Grammatikkoppgaver

    Leute 8–10

    Artikkel

    Oppgave 1:

    Gjør oppgaven.

  • Grammatikkoppgaver

    Leute 8–10

    Artikkel

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks

  • 9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 9.

  • Oppgaver til tekstene

    Leute 8–10

    Artikkel

    Oppgave 4: Wie bitte?

    Gjør oppgaven.