Fag
- Engelsk (9154)
- Norsk (7726)
- Matematikk (4297)
- Naturfag (3915)
- Spansk (2933)
- Tysk (2435)
- Samfunnsfag (1786)
- Helse- og oppvekstfag (1178)
- KRLE (1132)
- Religion og etikk (971)
- Tverrfaglig (967)
- Fransk (918)
- Sosialkunnskap (869)
- Psykologi (494)
- Kjemi (390)
Trinn
- 10. trinn (4643)
- 8. trinn (4643)
- 9. trinn (4643)
- 5. trinn (2373)
- 6. trinn (2373)
- 7. trinn (2373)
- Vg1 (2157)
- 1. trinn (1081)
- 2. trinn (1081)
- 3. trinn (1068)
- 4. trinn (1068)
- Vg2 (992)
- Vg3 (525)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Hege Siri (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- André Bjerke (3)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (3)
- Elwyn Brooks White (3)
- Halldis Moren Vesaas (3)
- Line Engstrøm (3)
- Linn Skåber (3)
- Amalie Skram (2)
Nøkkelord
10570 treff
-
Et toi, qui es-tu ?
Salut 8–10
Artikkel
Husker du fransk uttale?Husker du fransk uttale? Jobb sammen med en medelev, og si disse ordene høyt til hverandre: habiter, la ville, grands-parents, quinze, troisième, le collège, beaucoup, les vacances. Uttalemodul for fransk uttale.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Generell definisjon av sin v og cos vI denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .
-
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - ProsentregningHva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Eksempel 8: Finn ukjent lengdeI dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Prosjekter og oppgaver TP
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettveggÅ bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
16 Pytagoras' setning og formlikhetI kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.
-
Geometri FD
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri DT
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri BA
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G11–G13I disse oppgavene skal du undersøke om trekantene er rettvinklede.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
16C Formlikhet og kongruensLæringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.
-
Tabeller og diagrammer
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Diagrammer for endring over tidHer ser vi på diagrammer som er nyttige når vi vil vise hvordan noe endrer seg over tid eller med alder.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
VekselspenningHar du tenkt på hvordan vi kan lage vekselspenning? Eller hvordan en sinuskurve kan oppstå?
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Vinkler og lengder i mangekanterVi skal her se på vinkler og lengder i en trekant, og vinkelsummen i en trekant og firkant.
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G14 og G15I disse oppgavene skal du beregne omkrets av ulike figurer.
-
Statistikk
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - StatistikkHva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?