Hopp til hovedinnhold

Søk

718 treff

  • Tete snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Konflikt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Konflikt

    I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.

  • Tuva snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Utforskende aktiviteter

    Arena 5–7

    Artikkel

    Norge har brutt menneskerettighetene

    Selv om medlemslandene i FN jobber for at alle mennesker skal ha de samme rettighetene, blir de ikke alltid oppfylt. Les om hvordan Norge har brutt menneskerettighetene i teksten nedenfor. Gjør deretter oppgaven. 

    thumb
  • Årsplan

    Arena 5–7

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 5-7. De er basert på kapitlene i boka. Årsplan for Arena 7 kommer.   Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet  vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.     

  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skriv fortelling

    Skriv en kort fortelling om en av situasjonene nedenfor. Bruk skriverammen når du skriver fortellingen.

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Video

  • Filmer med oppgaver

    Arena 5–7

    Video

  • Samtalebilder

    Arena 5–7

    Artikkel

    Se sammenhenger

    Studer bildene og les tekstene nedenfor nøye. Er det noe felles for disse situasjonene som gjør at livet kan bli vanskelig? Snakk sammen i klassen. 

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva betyr egentlig demokrati?

    Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". 

    thumb
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    "I have a dream"

    Temaet dere nå skal begynne å arbeide med, heter "I have a dream". Hva tenker dere på når dere hører denne tittelen? Utforsk hva tittelen betyr sammen i klassen ved å svare på spørsmålene nedenfor.  Hva betyr "I have a dream" på norsk? Har dere hørt denne setningen før?  Hva kan ulike mennesker drømme om? Hva forteller tittelen om hva temaet handler om? Hva håper dere at dere skal lære om i arbeid med temaet?

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva vet du nå?

    Bruk det du har lært om middelalderen til å skrive en dagbokside til en av de tre personene nedenfor: en av oppdagerne du har lest om en gutt som vokste opp som dreng på Bryggen i Bergen et barn som levde under pesten I dagbokteksten din skal du bruke minst tre ting du har lært ved å arbeide med dette temaet.

  • Arena 5–7 Tverrfaglige opplegg

    Arena 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Skriv saktekst eller leserinnlegg om kvinner og urett

    I dette undervisningsopplegget kan elevene skrive en saktekst om urett ovenfor jenter.

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Statistikk

    Elevene leser om hvordan de kan telle og sortere svar fra en spørreundersøkelse. De jobber med utregning i prosent og gjennomsnitt, og fremstilling av tall i tabell og i diagram. Elevene leser om hvordan de kan telle og sortere svar fra en spørreundersøkelse. De jobber med utregning i prosent og gjennomsnitt, og fremstilling av tall i tabell og i diagram. 

  • Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.

    En jente med forstørrelsesglass.
  • Vikingene og tinget

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikingene og tinget

    Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.

  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Elver

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vannets kretsløp

    Alt liv er avhengig av vann. Uten ferskvann kan det ikke eksistere liv på jorda. Ferskvann er derfor vår mest dyrebare ressurs.

  • Vår felles framtid

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva ser du?

    Elevene studerer et bilde fra Rio de Janeiro i Brasil og snakker sammen om hva de ser. Elevene studerer et bilde fra Rio de Janeiro i Brasil og snakker sammen om hva de ser. 

  • Hva vet dere om middelalderen?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hvordan skal vi lære?

    Utforske:  Hvordan var det å leve i middelalderen? Reflektere:  Hvordan kan møter mellom mennesker endre på hvordan vi ser på verden? Diskutere:  Hvordan kan kriser påvirke hvordan vi lever, og hvor vi bor? Sammenlikne:  Hvilke likheter tror du finnes mellom en 13-åring i dag og for sju hundre år siden? Vite:  Mange av smitteverntiltakene under koronapandemien, var allerede testet ut på 1300- tallet!