Fag
- Engelsk (5152)
- Norsk (3141)
- Matematikk (2371)
- Naturfag (2184)
- Spansk (1626)
- Tysk (1507)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Samfunnsfag (1010)
- Tverrfaglig (876)
- Psykologi (497)
- Kjemi (393)
- KRLE (315)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- Samfunnskunnskap (248)
Trinn
- Vg1 (3413)
- 10. trinn (3214)
- 8. trinn (3214)
- 9. trinn (3214)
- 3. trinn (3097)
- 1. trinn (3096)
- 2. trinn (3096)
- 4. trinn (3096)
- Vg2 (2075)
- 5. trinn (1479)
- 6. trinn (1479)
- 7. trinn (1479)
- Vg3 (539)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lucy Hermoza (52)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Olaug Strand (6)
- Ane Christiansen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Agnes Ravatn (1)
Nøkkelord
5688 treff
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Generell definisjon av sin v og cos vI denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Eksempel 8: Finn ukjent lengdeI dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.
-
Prosjekter og oppgaver TP
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettveggÅ bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.
-
Geometri FD
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri DT
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri BA
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G11–G13I disse oppgavene skal du undersøke om trekantene er rettvinklede.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Videregående opplæringVideregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.
-
Tabeller og diagrammer
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Diagrammer for endring over tidHer ser vi på diagrammer som er nyttige når vi vil vise hvordan noe endrer seg over tid eller med alder.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
VekselspenningHar du tenkt på hvordan vi kan lage vekselspenning? Eller hvordan en sinuskurve kan oppstå?
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Vinkler og lengder i mangekanterVi skal her se på vinkler og lengder i en trekant, og vinkelsummen i en trekant og firkant.
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G14 og G15I disse oppgavene skal du beregne omkrets av ulike figurer.
-
Kostnadsberegning IM
Matematikk for yrkesfag T
Læringsløp
Kostnadsberegning IMKompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatetKompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatet
-
Likninger
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene 1-3Disse likningene kan du løse grafisk, slik det er gjort i eksempel 1.
-
Relasjonsferdigheter
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Et treningsopplegg i empatiUtvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på.
-
Geometri TP
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
MålestokkI denne delen skal vi jobbe med målestokk.I denne delen skal vi jobbe med målestokk.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Geometri NA
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
VinklerI denne delen skal vi jobbe med lengder og vinkler i mangekanter.I denne delen skal vi jobbe med lengder og vinkler i mangekanter.
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
ArealI denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.
-
Geometri BA
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
ArealI denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.