Hopp til hovedinnhold

Søk

1068 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • The Arriver’s Tale

    Scope 1–2

    Læringsløp

    The Arriver’s Tale

    as told to Abdulrazak Gurnah

    Et boligkompleks i London, England
  • Chapter Resources

    Scope 1–2

    Artikkel

    Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?

    Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”. 

  • Depp vs. Heard: Freedom of Expression in the Age of Social Media

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Heard's op-ed

    Below, you will find a link to Amber Heard's op-ed fra 2018. US actor Johnny Depp arriving at the Fairfax County Circuit Court in Fairfax, Virginia, on April 13, 2022; and actress Amber Heard leaving the Fairfax County Circuit Court on April 11, 2022.

    NTBtest_ds_YQT68rhE.jpg
  • What Writing Is

    Scope 1–2

    Læringsløp

    What Writing Is

    Read the text below. Read the text below. 

    Illustrasjon av linjer som symboliserer tekst, en blyant et spørsmålstegn og en tenkeboble.
  • The Great Gatsby: Record and Reflect

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Dialogue 3: “You can’t repeat the past”

    First check your vocabulary, then practice your lines and finally make a recording of the dialouge.  

  • The Best of Both Worlds?

    Scope 1–2

    Artikkel

    Where Are You From?

    Listen to the sound file and answer the questions. 

  • Inequality in the UK

    Scope 1–2

    Læringsløp

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Multicultural Societies

    Scope 1–2

    Artikkel

    Multicultural Societies and Covid

    Consider the impact, both short term and long term, covid has had on western multicultural societies where one finds diaspora from the developing countries. 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.

  • Intercultural Communication

    Scope 1–2

    Artikkel

    Hand Gestures

    You might think that the meaning of hand gestures is shared around the world. However, your compliment might be received as an insult in another culture, and vice versa.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Elektronparbinding

    Molekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA. 

  • The Arriver’s Tale

    Scope 1–2

    Læringsløp

    The Arriver’s Tale

    A refugee tale told to Noble Prize winner Abdulrazak Gurnah. as told to Abdulrazak Gurnah

    Et boligkompleks i London, England
  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Eksoterme og endoterme reaksjoner

    Kjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Hardt og bløtt vann

    I vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.

  • Inequality in the UK

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Extension

    Writing about inequality

  • Cancel Culture vs. Free Speech

    Scope 1–2

    Læringsløp

    7: Position Paper

    Write a position paper where you express your views on the issue of free speech vs. cancel culture. See guidelines for “Writing a Position Paper” on page 74 in Scope 1 .  

  • What Writing Is

    Scope 1–2

    Læringsløp

    What Writing Is

    Read the text below. 

  • Building Sentences and Text

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Explanation

    Building sentences and text