Hopp til hovedinnhold

Søk

67 treff

  • Relasjonsferdigheter

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer – å dømme på forhånd

    Noen ganger kan holdningene dine til en sak eller person være formet på forhånd. 

  • Etiske dilemma

    Stages 8–10

    Artikkel

    Etikk

    Læren om rett og galt. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. 

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Funksjonsnivå og tilrettelegging

    Hver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. 

  • Etiske dilemma

    Stages 8–10

    Artikkel

    Etiske dilemmaer

    Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Menneskesyn

    Legg merke til hele mennesket.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike oppfatninger om helse

    Påvirkes av kultur, religion og tidligere erfaringer. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flere typer konflikter

    Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Hva er konflikter

    En konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike familieformer

    Flere ulike familiestrukturer i samfunnet. 

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Vi kommuniserer alltid

    Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Nærhet i omsorg og service

    Det kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Universell utforming

    Norge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.

  • Profesjonell yrkesutøvelse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Empati – å leve seg inn i andres situasjon

    Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike former for kommunikasjon

    Tre hovedformer for kommunikasjon.

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Livsfasene

    Fra barn til voksen til gammel. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering. 

  • Relasjonsferdigheter

    Stages 8–10

    Artikkel

    Samhandlings-kompetanse

    Evnen til å samarbeide med andre om en oppgave.  Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker.Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Verdier

          

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Sympati og antipati

    Holdninger til andre mennesker. Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit. Holdninger til andre mennesker.Holdninger til andre mennesker.