Hopp til hovedinnhold

Søk

5621 treff

  • Påvirkning av kroppens signalsystemer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Diskuter – anabole steroider

    Gå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.

  • The Twits

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Word Power

    Interaktiv oppgave til teksten "The Twits" i Stages 9.

  • My Free Time

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary

    Oppgaver

  • Charlotte's Web

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary

    Oppgave til teksten "Charlotte's Web" i Stages 8.

  • Apartheid

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Digital dive

    Take a digital dive!

  • Regnestrategier

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Multiplikasjon

    Hvilke regnestrategier velger du når du multipliserer? Argumenter for valgene dine, og forklar de ulike regnemåter.

  • Powerful Emotions

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Crossword

    Oppgave til teksten "Powerful Emotions" i Stages 9.

  • Sustainable Development

    Stages 8–10

    Læringsløp

  • Negative tall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Addisjon og subtraksjon

    Her lærer du å legge til og trekke fra negative tall.

  • Negative tall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Hva er negative tall?

    De negative tallene ligger til venstre for 0 på tallinja.

  • Grunnleggende sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Sannsynligheten for en hendelse

    Kort fortalt En hendelse består av ett eller flere utfall. Du trekker ett kort fra en kortstokk. Et eksempel på et mulig utfall er at du trekker hjerter ess. Et eksempel på en hendelse er at du trekker en hjerter.

  • Figurtall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å utforske mønstre 2

    Å utforske mønstre.

  • Trinn 4: Å løse likninger med parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Oppsummering av trinn 1 til trinn 4

    Lag en oppsummering av fagstoffet på trinn 1 til 4.

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    Filmer

    Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.

  • Stråling overfører informasjon

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling overfører informasjon

    I dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn

  • Energisystemet – energi der den trengs

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Energisystemet er et teknologisk system for produksjon, transport og lagring av nyttig energi, i hovedsak elektrisk energi og brensler. Vi produserer energi fra energikilder og bruker energibærere til å transportere og lagre energien.

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    Filmer

    Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Mikrober

    Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Men det vil helst gå bra ...

    Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".

  • Energi overalt

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Pendelen

    Her skal du gjennomføre en simulering av en pendelbevegelse – noe som svinger fram og tilbake – og undersøke hva som skjer med energien.