Fag
- Engelsk (6549)
- Norsk (5396)
- Matematikk (4014)
- Naturfag (2849)
- Spansk (1803)
- Tysk (1500)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- KRLE (1171)
- Samfunnsfag (1070)
- Religion og etikk (899)
- Tverrfaglig (861)
- Psykologi (497)
- Kjemi (394)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- 10. trinn (3422)
- 8. trinn (3422)
- 9. trinn (3422)
- 5. trinn (2159)
- 6. trinn (2159)
- 7. trinn (2159)
- Vg1 (1587)
- 1. trinn (1536)
- 2. trinn (1536)
- 3. trinn (1520)
- 4. trinn (1520)
- Vg2 (1187)
- Vg3 (902)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Anne Tveit (1)
- Demian Vitanza (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Helle Aarnes (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (91)
- utforsk (82)
- bærekraftig utvikling (75)
- demokrati og medborgerskap (69)
- Folkehelse og livsmeistring (63)
- KRLE (59)
- viktige ord (57)
- Livet på jorda (50)
- reflektere (42)
- samtale (42)
- kropp og helse (41)
- demokrati og medborgarskap (35)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
- oppsummering (27)
6184 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Oppstart – Stoffer og blandinger
Solaris 1–4
Læringsløp
Den store hagefestenTekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.
-
Å holde varmen
Solaris 1–4
Læringsløp
Utforsk: Å holde varmenUtforsking i læringsløpet "Høsten er her"Utforsking i læringsløpet "Høsten er her"
-
Oppstart – Den gavmilde naturen
Solaris 1–4
Læringsløp
Den gavmilde naturenTekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Hva nå?Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.
-
Om og om igjen
Solaris 1–4
Læringsløp
Den skyen ser ut som ...Tekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet VannTekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet Vann
-
Stillingsenergi og bevegelsesenergi
Solaris 1–4
Læringsløp
Energi flytter på segVideo og tekst i læringsløpet "Hvor kommer energien fra?" i temaet Energi.Video og tekst i læringsløpet "Hvor kommer energien fra?" i temaet Energi.
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Temperatur og energi
Solaris 1–4
Læringsløp
Visste du at ...Tekst i læringsløpet "Temperatur og energi" i temaet Energi.Tekst i læringsløpet "Temperatur og energi" i temaet Energi.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
Hva med Fysaken?Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.
-
Hvorfor blir vi syke?
Solaris 1–4
Læringsløp
Visste du at ...Tekst om at man må bruke mikroskop for å kunne se bakterier og virus i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"Tekst om at man må bruke mikroskop for å kunne se bakterier og virus i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.