Fag
- Engelsk (2512)
- Norsk (1361)
- Spansk (1333)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Naturfag (1023)
- Tysk (913)
- Matematikk (869)
- Psykologi (497)
- Kjemi (392)
- Samfunnsfag (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- Samfunnskunnskap (248)
- Fransk (238)
- Religion og etikk (165)
Trinn
- 10. trinn (2657)
- 8. trinn (2657)
- 9. trinn (2657)
- Vg1 (2373)
- 5. trinn (1438)
- 6. trinn (1438)
- 7. trinn (1438)
- 1. trinn (888)
- 2. trinn (888)
- 3. trinn (875)
- 4. trinn (875)
- Vg2 (809)
- Vg3 (663)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Olaug Strand (6)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Anne Tveit og Liv Guldal (1)
- Liv Guldal og Anne Tveit (1)
Nøkkelord
3036 treff
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Fordypningsstoff, podkast og filmer
Helse- og oppvekstfag
Video
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Digitalt kapittel
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Aktiviteter
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
Quiz-quiz-byttDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Nøkkelstoff
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Twig-filmer Materialer og overflatebehandling
Naturfag for yrkesfag
Video
-
Nøkkelstoff
Naturfag for yrkesfag
Innholdspakke
NøkkelstoffHer finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.Her finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.
-
Twig-filmer Stoffer og stoffblandinger
Naturfag for yrkesfag
Video
-
Twig-filmer Stoffer og stoffblandinger
Naturfag for yrkesfag
Video
-
Twig-filmer Stoffer og stoffblandinger
Naturfag for yrkesfag
Video
-
Del 4: 1500–1750
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 4: 1500–1750Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.