Fag
- Norsk (5564)
- Engelsk (4756)
- Matematikk (3492)
- Naturfag (1325)
- Spansk (1222)
- KRLE (1125)
- Sosialkunnskap (896)
- Tverrfaglig (876)
- Religion og etikk (866)
- Samfunnsfag (798)
- Tysk (638)
- Psykologi (483)
- Historie (294)
- Informasjonsteknologi (292)
- Kjemi (193)
Trinn
- 10. trinn (3182)
- 8. trinn (3182)
- 9. trinn (3182)
- Vg1 (2457)
- Vg2 (2344)
- 5. trinn (2154)
- 6. trinn (2154)
- 7. trinn (2154)
- 1. trinn (1794)
- 2. trinn (1794)
- 3. trinn (1782)
- 4. trinn (1781)
- Vg3 (971)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Helle Aarnes (1)
- Tormod Lien (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (90)
- utforsk (81)
- bærekraftig utvikling (73)
- Engelsk (72)
- demokrati og medborgerskap (68)
- Folkehelse og livsmeistring (62)
- KRLE (59)
- viktige ord (57)
- samtale (54)
- Livet på jorda (49)
- reflektere (42)
- kropp og helse (41)
- demokrati og medborgarskap (35)
- jorda og universet (33)
- skrive (30)
4906 treff
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Fordypningsoppgaver
Psykologi 1–2
Artikkel
BoyhoodSe filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Video
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnetAlle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Ivan Pavlov: Klassisk betingingIvan Pavlovs (1849–1936) eksperiment, som viser hvordan vi lærer gjennom assosiasjoner, er et av de mest kjente eksperimentene i psykologihistorien.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Hukommelse og hjerneforskningHukommelsen er en av de mest grunnleggende egenskapene hos oss mennesker. Den er limet som gir livet sammenheng og mening. Og hjernen er kjernen for hukommelsen.
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
Å varsle væretTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
VærtegnTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
TankekartEn rask oversikt over innholdet i kapitlet.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Darwins evolusjonslæreFordyp deg i Darwins evolusjonslære og diskuter med en medelev.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Finn Skårderud: Hva er mentalisering?Enkelt forklart handler mentalisering om å se seg selv utenfra og de andre innenfra. Det handler altså om evnen til å forstå og fortolke egne og andres følelser i en større sammenheng.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Hermeneutisk metodeHer får du stifte bekjentskap med hermeneutikken. Dessuten får du et innblikk i Freuds metoder og kritikk av hans forskning.