Fag
- Norsk (5145)
- Engelsk (4642)
- Matematikk (3384)
- Naturfag (1916)
- KRLE (1136)
- Religion og etikk (864)
- Tverrfaglig (861)
- Samfunnsfag (817)
- Tysk (645)
- Spansk (558)
- Psykologi (483)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (194)
Trinn
- 10. trinn (2485)
- 8. trinn (2485)
- 9. trinn (2485)
- Vg2 (2096)
- 1. trinn (1708)
- 2. trinn (1708)
- 5. trinn (1693)
- 6. trinn (1693)
- 7. trinn (1693)
- 3. trinn (1692)
- 4. trinn (1642)
- Vg1 (1600)
- Vg3 (878)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Helle Aarnes (1)
- Kereen Getten (1)
Nøkkelord
3433 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vaisakhi
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vesak
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Samfunn
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SamfunnTekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KryssordOppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Merkedager
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MerkedagerLesetekst i læringsløpet «Merkedager».Lesetekst i læringsløpet «Merkedager».
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
BokstavrotOppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".
-
Oppstart – Fortellingen om ...
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Viktige ordOppgave i læringsløpet "Oppstart" i temaet "Fortellingen om ..."Oppgave i læringsløpet "Oppstart" i temaet "Fortellingen om ..."
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
ÅrstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Matheo
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Utforsk på internettOppgave i læringsløpet "Matheo" i temaet "Hva gjør vi?"Oppgave i læringsløpet "Matheo" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Kailash
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Kailash og hinduismeTekst i læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Tekst i læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"