Fag
- Norsk (5560)
- Engelsk (4827)
- Matematikk (3492)
- Naturfag (1325)
- Spansk (1241)
- KRLE (1125)
- Tverrfaglig (876)
- Sosialkunnskap (875)
- Religion og etikk (866)
- Samfunnsfag (798)
- Tysk (635)
- Psykologi (483)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (291)
- Kjemi (193)
Trinn
- Vg2 (2891)
- Vg1 (2590)
- 10. trinn (1741)
- 8. trinn (1741)
- 9. trinn (1741)
- 1. trinn (1708)
- 2. trinn (1708)
- 3. trinn (1696)
- 4. trinn (1695)
- 5. trinn (1131)
- 6. trinn (1131)
- 7. trinn (1131)
- Vg3 (745)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Kereen Getten (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
3572 treff
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
2 Likevekter og løselighet
Kjemi 1–2
Innholdspakke
2 Likevekter og løselighetHer finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden. Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
4.1 Katalysatorer – «elefant-tannpasta»Hensikt For å illustrere effekten av å tilsette en katalysator kan vi bruke den klassiske «elefant-tannpastaen», der KI fungerer som en katalysator for nedbrytingen av H 2 O 2 til H 2 O og O 2 .
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
2.3 KompleksdanningHensikt Demonstrasjonsforsøket viser utskifting av ligander i et kompleks.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Salt: Salt og isSpeilglatte veier skaper trafikkaos og farlige situasjoner for gående, syklister og billister. For å unngå dette saltes veiene store deler av vinteren.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Plast og polymererFrappucinos, milkshake, juice og andre to go-drikke kommer typisk i en plastkupp. Koppen er som regel gjennomsiktig, har stor styrke og stivhet. Koppen kan for eksempel være laget av plasttypen polyetylentereftalat, også kalt PET.
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
1.1 HydraterHensikt Demonstrasjonsforsøket viser at hydrater inneholder krystallvann, som kan frigis ved oppvarming. Ved kontakt med vann trenger vannet inn i krystallstrukturen igjen og danner hydratet.
-
Aktivt klasserom
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Aktivt klasseromDet er viktig å ikke sitte stille ved pulten hele tiden. Her finner du en samling med undervisningsopplegg som kan aktivere elevene dine. Undervisningsoppleggene kan lett tilpasses andre tema.
-
Å bruke variabler
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
Tegn en firkantOppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".