Fag
- Norsk (5498)
- Engelsk (4768)
- Matematikk (1678)
- Naturfag (1318)
- Spansk (1224)
- Sosialkunnskap (869)
- KRLE (859)
- Tverrfaglig (839)
- Samfunnsfag (808)
- Religion og etikk (703)
- Tysk (621)
- Psykologi (481)
- Historie (287)
- Informasjonsteknologi (284)
- Kjemi (193)
Trinn
- Vg2 (2385)
- 10. trinn (2238)
- 8. trinn (2238)
- 9. trinn (2238)
- Vg1 (1793)
- 1. trinn (1483)
- 2. trinn (1483)
- 3. trinn (1471)
- 4. trinn (1470)
- 5. trinn (1297)
- 6. trinn (1297)
- 7. trinn (1297)
- Vg3 (703)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Tormod Lien (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
- Engelsk (69)
- folkehelse og livsmestring (69)
- demokrati og medborgerskap (62)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- KRLE (58)
- samtale (54)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (42)
- utforsk (40)
- demokrati og medborgarskap (35)
- skrive (29)
- Livsmestring (26)
- Ytringsfrihet (26)
- kristendom (25)
- viktige ord (24)
3460 treff
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Innhold
Musikk 1–7
Video
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Rapp med rim
Musikk 1–7
Læringsløp
Rapp med rimLæringsløp i musikkLæringsløp i musikk
-
Del 4: 1500–1750
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 4: 1500–1750Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.
-
Rapp med rim
Musikk 1–7
Læringsløp
Lag en rapp-tekstOppgave i læringsløpet "Rapp med rim"Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"
-
Del 6: 1914 og framover
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 6: 1914 og framoverHer finner du innhold til kapitlene 48–68. Olje og gass har vært en viktige råvarer for Norge og verden i perioden etter 1914, både når det gjelder økonomi, industri, klima og konflikt. Bildet er fra Smiodden i Kvernevik på Nord-Jæren og viser minnesmerket «Brutt lenke», som ble avduket av kronprins Harald 20. mars 1986. «Brutt lenke» er reist til minne over de 89 oljearbeiderne som omkom i Alexander L. Kielland ulykken i Nordsjøen 27. mars 1980. «Brutt lenke» er laget av Johannes Bloch Hellum.Her finner du innhold til kapitlene 48–68. Olje og gass har vært en viktige råvarer for Norge og verden i perioden etter 1914, både når det gjelder økonomi, industri, klima og konflikt. Bildet er fra Smiodden i Kvernevik på Nord-Jæren og viser minnesmerket «Brutt lenke», som ble avduket av kronprins Harald 20. mars 1986. «Brutt lenke» er reist til minne over de 89 oljearbeiderne som omkom i Alexander L. Kielland ulykken i Nordsjøen 27. mars 1980. «Brutt lenke» er laget av Johannes Bloch Hellum.
-
Å studere en historisk person
Grunnbok i historie
Læringsløp
Å studere en historisk personDette læringsløpet gir en kort innføring i problemstillinger og verktøy knyttet til å studere historiske personer.Dette læringsløpet gir en kort innføring i problemstillinger og verktøy knyttet til å studere historiske personer.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Den romerske antikkenDette bør du kunne om den romerske antikken.
-
Oppgaver
Grunnbok i historie
Artikkel
VelferdsytelserVelferdsstaten gir oss hjelp når vi trenger det og sikrer at alle får samme tilgang til for eksempel skolegang. I denne oppgaven skal vi se på ulike velferdsytelser og hvordan vi bruker eller bidrar til velferdsstaten på ulike tidspunkt i livet.
-
Likestillingskampen
Grunnbok i historie
Læringsløp
Tradisjonelle kirkebryllup – hva betyr ritualene, og hvor kommer de fra?I Norge i dag er det vanlig at unge par som skal gifte seg, tar i bruk tradisjonelle bryllupsritualer.