Fag
- Norsk (4443)
- Engelsk (2614)
- Matematikk (2496)
- Spansk (947)
- Tverrfaglig (889)
- Religion og etikk (879)
- Sosialkunnskap (875)
- KRLE (861)
- Psykologi (483)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (291)
- Kjemi (193)
- Naturfag (177)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 10. trinn (3976)
- 8. trinn (3976)
- 9. trinn (3976)
- Vg1 (3189)
- Vg2 (2686)
- 5. trinn (2605)
- 6. trinn (2605)
- 7. trinn (2605)
- 1. trinn (2537)
- 2. trinn (2537)
- 3. trinn (2525)
- 4. trinn (2474)
- Vg3 (870)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Espen Stueland (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
Nøkkelord
3406 treff
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
-
Del 1
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenSamfunnsvitenskapelig teori, metode og kildebruk
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Del 3
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenKulturforståelse og interkulturell kompetanse
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Strøm og følelserForskerne bak et treårig forskningsprosjekt fastslår at det er følelsene som avgjør hvordan du velger når du vil spare strøm. De finner også at folk har en tendens til å engasjere seg mer i fornybare energiløsninger, hvis det de gjør er synlig på sosiale medier. Særlig menn lar seg styre av følelsene. Hvordan vil du forklare disse funnene, ut fra sosiologisk teori? Les mer på forskning.no
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
Å varsle væretTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
VærtegnTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
2 Likevekter og løselighet
Kjemi 1–2
Innholdspakke
2 Likevekter og løselighetHer finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden. Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
4.1 Katalysatorer – «elefant-tannpasta»Hensikt For å illustrere effekten av å tilsette en katalysator kan vi bruke den klassiske «elefant-tannpastaen», der KI fungerer som en katalysator for nedbrytingen av H 2 O 2 til H 2 O og O 2 .
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video