Fag
- Norsk (4025)
- Matematikk (2484)
- Engelsk (2420)
- Religion og etikk (874)
- Tverrfaglig (872)
- KRLE (853)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Spansk (265)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
- Naturfag (175)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 10. trinn (2330)
- 8. trinn (2330)
- 9. trinn (2330)
- 5. trinn (2171)
- 6. trinn (2171)
- 7. trinn (2171)
- Vg2 (1281)
- Vg1 (1111)
- 1. trinn (1078)
- 2. trinn (1078)
- 3. trinn (1065)
- 4. trinn (1015)
- Vg3 (197)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Tormod Lien (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
1274 treff
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Speeddate: ParlamentarismeElevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Marginalisering og utenforskapElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Momente 2
Video
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?