Hopp til hovedinnhold

Søk

1274 treff

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Om framstilling av funksjonshemmede i film og medier

    I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Video

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Video

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Refleksdagen

    Aktualitetssak om refleksdagen.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Atferdsteori

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Silent discussion: Rusmisbruk

    Bruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Brettspill om sosialisering

    Hensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Menneskerettigheter

    Etter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Loop om menneskerettigheter

    Hensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Jul i Aschehoug Univers

    Aktualitetssak om juleinnhold.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Speeddate: Marginalisering og utenforskap

    Elevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Årsplan

    Arena 1–4

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka.  Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer. 

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.