Hopp til hovedinnhold

Søk

2982 treff

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Klimaendringer

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Klimaendringar

    Vêret er det som ventar deg når du går ut døra, som temperatur, skyer, nedbør og vind, mens klimaet er det typiske vêrmønsteret for ein stad over tid. Opp gjennom historia har klimaet variert, og jorda har hatt både varme periodar og istider.

  • Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Oppstart

    Før du leser – oppstartaktivitet fra boka

  • 1 Kunnskap om naturen

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    1 Kunnskap om naturen

    Her finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende . 

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)

    I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.

  • 4 Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    4 Nerve- og hormonsystemet

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Velkommen til Naturfag Påbygging

    Naturfag Påbygging

    Artikkel

    Velkommen

    Her finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.

  • Stråling fra sola

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling fra sola

    Jorda mottar enorme mengder energi fra sola hver dag i form av sollys som treffer atmosfæren. Men hva er egentlig sollys? Og hvordan kan lys overføre varme fra sola til jorda – en reise på hele 150 millioner km gjennom det iskalde verdensrommet?

  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – datamaskinens utvikling

    I denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.

  • Hvor mange er det plass til i økosystemet?

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.

  • Elektronikk i informasjonsbehandling

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?

  • Stråling fra sola

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er sammenhengen mellom energien i en bølge og bølge- lengden? Hvilken farge har synlig lys med kortest og lengst bølgelengde? Hva slags type stråling mottar jorda fra sola, og hva slags type stråling sender jorda ut? Hva må til for at jorda skal holde samme gjennomsnittlige temperatur over tid?

  • Lyd og lys – stråling vi kan oppfatte

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er lyd? På hvilken måte påvirker frekvensen hvordan vi hører lyden? Hva er ultralyd? Hva er synlig lys? Hvorfor oppfatter vi at ulike gjenstander har ulik farge? Gi noen eksempler på ulike typer elektromagnetisk stråling. Hvilke typer EM-stråling kan være skadelige?

  • Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Plakat – om hormoner

    I denne aktiviteten skal dere finne ut og lære mer om ulike hormoner i kroppen.

  • Programmering

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Om programmering i Solaris 8–10

    I Solaris 8–10 skal du bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. Det kan for eksempel bety å lage et program som modellerer hvordan en gjærcellepopulasjon vokser, eller å lage en kalkulator som gjør energiberegninger.

  • Klimaendringer

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Variasjoner i solinnstråling

    Vi som lever på den nordlige halvkula, merker godt at solinnstrålingen her er mindre på vinteren enn på sommeren. Men når det er vinter her i nord, er det sommer på den sørlige halvkula. Totalt sett mottar jorda omtrent like mye energi hver dag gjennom hele året.

  • Kapittel 7 – En elektrisk verden

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Strøm, spenning og resistans

    Det første delkapitlet handler om grunnleggende elektrisitetslære – ladninger, strøm, spenning og resistans – basert på hva elevene har lært tidligere om elektriske krefter og energi. Fokuset er på hva som skal til for at energi kan bli overført fra en spenningskilde til apparatene (representert ved en lyspære) som trenger energien. 

  • Ressurser

    Solaris 8–10

    Artikkel

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Global oppvarming

    En film om global oppvarming. Været på jorda har alltid vært omskiftelig. Nå er verdens klima i ferd med å bli varmere, og denne gang antagelig på grunn av oss mennesker. Hva er global oppvarming, hvorfor er det et problem, og hvordan kan vi stoppe den?Været på jorda har alltid vært omskiftelig. Nå er verdens klima i ferd med å bli varmere, og denne gang antagelig på grunn av oss mennesker. Hva er global oppvarming, hvorfor er det et problem, og hvordan kan vi stoppe den?

  • 3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)

    Naturfag Påbygging

    Video