Hopp til hovedinnhold

Søk

4280 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • På bærtur

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Fakta om et bær

    Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"

    Et blåbær
  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Videregående opplæring

    Videregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk.  Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år.  De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.

  • Mat fra hele verden

    Mat og helse 1–7

    Artikkel

    Fest på skolekjøkkenet

    Lag en fest som alle kan være med på. 

  • Relasjonsferdigheter

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Et treningsopplegg i empati

    Utvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. 

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Joes kjøkken

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

  • Norsk

    Helse- og oppvekstfag

    Innholdspakke

    Norsk

    Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.

  • Norsk

    Helse- og oppvekstfag

    Innholdspakke

    Norsk

    Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk. 

  • Norsk

    Helse- og oppvekstfag

    Innholdspakke

    Norsk

    Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.

  • September, October

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.

  • Godt grep!

    Gente 8–10

    Innholdspakke

    Godt grep!

    På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.

  • Innhold

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Ordforklaringer

    Viktige ord og begreper.

  • Joes kjøkken

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Ulik smak

    Tekst i læringsløpet "Joes kjøkken"Tekst i læringsløpet "Joes kjøkken"

  • Burgerskolen

    Mat og helse 1–7

    Innholdspakke

    Burgerskolen

    I temaet "Burgerskolen" blir du ekspert på matretten burger.  I møte med ulike typer burgere lærer du om næringsstoffer, vitaminer og mineraler og hva kroppen trenger av næring. Du skal selvsagt også få lage, og ikke minst spise, din egen burger!   Idé og manus: Sanna Skulstad Dregelid og Silje Hauge

  • November, December

    Mat og helse 8–10

    Video

  • July, August

    Mat og helse 8–10

    Video

  • På bærtur

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Grunner til å plukke bær

    Tekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"

    En voksen og et barn har hendene fulle av blåbær og jordbær