Fag
- Norsk (7826)
- Engelsk (7469)
- Matematikk (5597)
- Naturfag (2960)
- Spansk (2959)
- Tysk (2454)
- Samfunnsfag (1817)
- KRLE (1399)
- Tverrfaglig (1030)
- Religion og etikk (1002)
- Fransk (920)
- Sosialkunnskap (896)
- Psykologi (497)
- Historie (325)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- Vg1 (2457)
- 10. trinn (2450)
- 8. trinn (2450)
- 9. trinn (2450)
- 1. trinn (1772)
- 2. trinn (1772)
- 3. trinn (1760)
- 4. trinn (1759)
- Vg2 (1573)
- 5. trinn (1439)
- 6. trinn (1439)
- 7. trinn (1439)
- Vg3 (200)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Demian Vitanza (1)
- Lucy Hermoza Rigal (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
7234 treff
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Mennesket er et sosialt vesenHer kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode.
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Makt og ytringsfrihetI denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
PrisvinnerneHer kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forholdDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
1 Identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
1 Identitet og kulturEleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.