Hopp til hovedinnhold

Søk

17 treff

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Samfunnskritikk og realisme – fra Kielland til Lykkeland

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hustavle

    Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Gift (utdrag)

    Her kan du lese novellen  Gift  av forfatter Alexander Kielland.Her kan du lese novellen  Gift  av forfatter Alexander Kielland.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Karen

    Her kan du lese novellen Karen av forfatter Alexander Kielland.Her kan du lese novellen Karen av forfatter Alexander Kielland.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En middag

    Her kan du lese novellen  En middag  av forfatter Alexander Kielland.Her kan du lese novellen  En middag  av forfatter Alexander Kielland.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Ballstemning

    Her kan du lese novellen Ballstemning av forfatteren Alexander Kielland.Her kan du lese novellen Ballstemning av forfatteren Alexander Kielland.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En god samvittighet

    Her kan du lese novellen En god samvittighet av forfatteren Alexander Kielland.Her kan du lese novellen En god samvittighet av forfatteren Alexander Kielland.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. 

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. 

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Erotikk og idyll

    Her kan du lese novellen Erotikk og idyll av forfatter Alexander Kielland.Her kan du lese novellen Erotikk og idyll av forfatter Alexander Kielland.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.