Fag
- Samfunnsfag (74)
- Engelsk (56)
- Norsk (39)
- Naturfag (31)
- Tysk (20)
- Spansk (10)
- Tverrfaglig (9)
- Matematikk (8)
- KRLE (6)
Trinn
- 5. trinn (197)
- 6. trinn (197)
- 7. trinn (197)
- 1. trinn (10)
- 10. trinn (10)
- 2. trinn (10)
- 3. trinn (10)
- 8. trinn (10)
- 9. trinn (10)
- 4. trinn (9)
- Vg1 (3)
- Vg2 (2)
- Vg3 (2)
Forfatter
Nøkkelord
- Livsmestring (203)
- demokrati og medborgerskap (172)
- folkehelse og livsmestring (147)
- utforsk (136)
- Engelsk (126)
- bærekraftig utvikling (120)
- skrive (108)
- pdf (106)
- utskrift (105)
- engelskspråklige land (99)
- elevark (97)
- printable (97)
- Folkehelse og livsmeistring (95)
- English speaking countries (92)
- rød tekst (92)
200 treff
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Laurekadsj og tsjudeneHer kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.
-
Nok til alle, for alltid
Solaris 1–4
Læringsløp
Nok til alle, for alltidLæringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.
-
Noveller
Tekstbanken
Litterær tekst
Historien om Fru BergHer kan du lese novellen Historien om Fru Berg av forfatter Ingvild Rishøi.Her kan du lese novellen Historien om Fru Berg av forfatter Ingvild Rishøi.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt i NorgeElevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land.
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
=Oslo åpner for flere stemmerElevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring.
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Vil du sende bilde?Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Kjønnsorganer
Solaris 5–7
Læringsløp
KjønnsorganerLæringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Give Your OpinionModelltekst, ordbank og oppgave hvor man øver på å si sin mening.
-
Quest 5–7 Films
Quest 5–7 Bokstøtte
Artikkel
Do you play video games?Et film med barn som snakker om gaming.
-
Films
Momente 2
Artikkel
Do you play video games?Et film med barn som snakker om gaming.
-
Å si hva jeg mener
Fabel 8–10
Artikkel
Å si hva jeg menerOppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Leve sammen
Store spørsmål 5-7
Artikkel
Hvordan kan vi ha det trygt og godt sammen?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Filming i klasserommetElevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Skogen
Arena 5–7
Læringsløp
SkogenGjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda.
-
Formler i regneark
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Formler i regnearkI dette læringsløpet skal elevene jobbe utforske cellereferanser og formler i regneark. De skal løse regnestykker og lage en oversikt over hva det koster å besøke en fornøyelsespark. Elevene skal også diskutere og komme frem til hva som gjør regneark oversiktlig.I dette læringsløpet skal elevene jobbe utforske cellereferanser og formler i regneark. De skal løse regnestykker og lage en oversikt over hva det koster å besøke en fornøyelsespark. Elevene skal også diskutere og komme frem til hva som gjør regneark oversiktlig.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.