Hopp til hovedinnhold

Søk

258 treff

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Historien om Fru Berg

    Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Laurekadsj og tsjudene

    Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Speakers' Corner

    Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Malala Yousafzai

    Engelsk artikkel om Malala Yousafzai.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ytringsfrihet er en menneskerettighet

    Artikkel om ytringsfrihet.Artikkel om ytringsfrihet.

    FN logo
  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Bruk stemmen!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ytringsfrihet er en menneskerettighet

    Artikkel om ytringsfrihet.Artikkel om ytringsfrihet.

    En illustrasjon av et halv ansikt fullt av skrift. Midt i bildet står en liten figur og ser utover landskapet med tekst. Bak figuren er det en dør med et skilt hvor det står skriving i stor skrift. Teksten i ansiktet er hentet fra hele kapitlet, og handler om skriftlig kommunikasjon.
  • Kids Can Save the Planet

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Find out

    Utforskende oppgave hvor elevene skal fortelle om barn som har gjort en forskjell.

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • January, February

    Quest 5–7

    Video

  • Vikingene og tinget

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikingene og tinget

    Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.

  • Films

    Momente 2

    Artikkel

    Who inspires you to make a difference?

    En film om hvem som inspirer barn / forbildene deres.

    1.8.png
  • Films

    Momente 2

    Artikkel

    Quest News - Nettiquette

    Watch a film about nettiquette.

  • Films

    Momente 2

    Artikkel

    Do you think any of your talents will be important in your life?

    Listen to these children and discuss the question.

    1.3.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Films

    Momente 2

    Artikkel

    Should 12-year-olds be allowed to play as much as they want?

    Film med barn som diskuterer hvor mye 12-åringer bør spille.

    2.3.png
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .

  • People Need People

    Momente 2

    Læringsløp

    People Need People

    Læringsløp knyttet til innholdet i diktet People Need People av Benjamin Zephaniah.Læringsløp knyttet til innholdet i diktet People Need People av Benjamin Zephaniah.

    PeopleNeedPeople_Thumb.png