Fag
- Norsk (4267)
- Engelsk (2517)
- Matematikk (2456)
- Spansk (1492)
- Tysk (907)
- KRLE (810)
- Tverrfaglig (795)
- Religion og etikk (699)
- Psykologi (497)
- Samfunnsfag (335)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (277)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Sosialkunnskap (213)
Trinn
- 10. trinn (1745)
- 8. trinn (1745)
- 9. trinn (1745)
- 5. trinn (992)
- 6. trinn (992)
- 7. trinn (992)
- 1. trinn (865)
- 2. trinn (865)
- 3. trinn (852)
- 4. trinn (852)
- Vg2 (809)
- Vg1 (527)
- Vg3 (333)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Demian Vitanza (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Tormod Lien (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
1661 treff
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MeditasjonOppgave i læringsløpet "Begynnelser".Oppgave i læringsløpet "Begynnelser".
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Puslespill mosaikkOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Purim
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KakerOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hva lærte du?Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Begynnelser".Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Begynnelser".
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hva lærte du?Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Nytt liv".Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Nytt liv".