Fag
- Norsk (5805)
- Engelsk (4856)
- Matematikk (3562)
- Spansk (2449)
- Tysk (1470)
- Naturfag (1230)
- KRLE (1128)
- Samfunnsfag (1050)
- Sosialkunnskap (896)
- Tverrfaglig (876)
- Religion og etikk (736)
- Psykologi (497)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (276)
- Samfunnskunnskap (247)
Trinn
- 10. trinn (3404)
- 8. trinn (3404)
- 9. trinn (3404)
- 5. trinn (1876)
- 6. trinn (1876)
- 7. trinn (1876)
- Vg1 (1417)
- 1. trinn (854)
- 2. trinn (854)
- 3. trinn (841)
- 4. trinn (841)
- Vg2 (537)
- Vg3 (272)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Demian Vitanza (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Tormod Lien (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (87)
- utforsk (74)
- bærekraftig utvikling (68)
- demokrati og medborgerskap (64)
- Folkehelse og livsmeistring (62)
- KRLE (59)
- Livet på jorda (49)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- jorda og universet (33)
- stoffer (26)
- energi og krefter (25)
3254 treff
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
Å varsle væretTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Værvarsel og værtegn
Solaris 1–4
Læringsløp
VærtegnTekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Omfordeling av statsbudsjettetOppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Inkluderende arbeidslivI denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:
-
Utenforskap og barnefattigdom
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
SamarbeidslæringÅ dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 6
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Test deg selvSvar på spørsmålene under. NB! Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.
-
Årsplan
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du tre ulike årsplaner; én temabasert, én som følger bokas kronologi og én som passer i valgår.
-
Ungdom og påvirkning
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lar du deg påvirke av reklame i sosiale medier?Oppgaven under er todelt. Først skal du ta stilling til påstanden under. Deretter skal du i gruppe med tre andre diskutere fire spørsmål. Læreren deler dere inn i grupper og gir hver av dere én av de fire oppgavene under. Du skal forberede deg på «din» oppgave, før du presenterer den for de andre på gruppa og åpner opp for diskusjon. Bruk dialogduken til å notere deg de viktigste punktene fra gruppediskusjonen.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 8
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lær fagbegrepene i kapittel 8Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.