Hopp til hovedinnhold

Søk

23 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Faderen

    Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Øyvind, Marit og Bukken

    Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.

  • Fortellinger, myter og religiøse tekster

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Synnøve Solbakken

    Les utdrag fra av Synnøve Solbakken.

    Lars Hanson och Karin Molander i "Synnøve Solbakken"
  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Et stygt barndomsminne

    Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864

    Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Dramatikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hanske (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Synnøve Solbakken (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?