Fag
Trinn
- Vg2 (11)
- Vg3 (11)
- 10. trinn (4)
- 8. trinn (4)
- 9. trinn (4)
- Vg1 (3)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 5. trinn (2)
- 6. trinn (2)
- 7. trinn (2)
- 4. trinn (1)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
Nøkkelord
13 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Arbeid og kompetanseDen industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i undervisningKunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Muligheter og utfordringer med KIMed tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2023NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2024NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: «Deepfakes»«Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Sosiale medierI forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i våpenindustrienSerien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig.