Fag
- Norsk (4267)
- Matematikk (2540)
- Engelsk (2519)
- Spansk (1492)
- Tysk (907)
- Tverrfaglig (872)
- KRLE (850)
- Religion og etikk (744)
- Psykologi (497)
- Samfunnsfag (348)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (277)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Sosialkunnskap (213)
Trinn
- 1. trinn (4396)
- 2. trinn (4396)
- 3. trinn (4383)
- 4. trinn (4382)
- 10. trinn (4164)
- 8. trinn (4164)
- 9. trinn (4164)
- 5. trinn (3620)
- 6. trinn (3620)
- 7. trinn (3620)
- Vg1 (2975)
- Vg2 (1746)
- Vg3 (1478)
Forfatter
- Lucy Hermoza (21)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Mari Eggen Sager (4)
- Alf Tomas Tønnessen (3)
- Jo Nesbø (3)
- Bobbie Peers (2)
- Erik Mustad (2)
- Nina E. Grøntvedt (2)
- Stephen King (2)
- Vegard Markhus (2)
- Abdulrazak Gurnah (1)
Nøkkelord
6142 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Det metriske systemet
Matemagisk 1–4
Læringsløp
KilovitsLuringen var sulten og gikk til slakteren. – Jeg skulle gjerne hatt en meter med wienerpølse, sa Luringen. – Beklager, vi selger ikke pølse i meter, men i kilo, svarte slakteren. – OK, da tar jeg en kilometer! sa Luringen.
-
Mengder med likt antall
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Lag mengder med klosserOppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"
-
Hele og deler av hele
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matte: Hvor mange hundredeler?Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Vil du også lære om omkrets?
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Vil du også lære om omkrets?Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri
-
Mengder med likt antall
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Hvordan kan elevene sitte?Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Chapter Resources
Scope 1–2
Artikkel
Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”.
-
Depp vs. Heard: Freedom of Expression in the Age of Social Media
Scope 1–2
Læringsløp
Heard's op-edBelow, you will find a link to Amber Heard's op-ed fra 2018. US actor Johnny Depp arriving at the Fairfax County Circuit Court in Fairfax, Virginia, on April 13, 2022; and actress Amber Heard leaving the Fairfax County Circuit Court on April 11, 2022.
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
What Writing Is
Scope 1–2
Læringsløp
What Writing IsRead the text below. Read the text below.
-
The Great Gatsby: Record and Reflect
Scope 1–2
Læringsløp
Dialogue 3: “You can’t repeat the past”First check your vocabulary, then practice your lines and finally make a recording of the dialouge.
-
The Best of Both Worlds?
Scope 1–2
Artikkel
Where Are You From?Listen to the sound file and answer the questions.
-
Ulike representasjoner
Matemagisk 1–4
Læringsløp
-
Minus –
Matemagisk 1–4
Læringsløp
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Subtraksjon med omgruppering
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Oppgave 1Regneoppgave med omgruppering: 31 minus 25