Hopp til hovedinnhold

Søk

2898 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Nordmenn uerfarne på restaurant

    Utenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no  

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Overraskende koronaeffekt

    Etter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder? 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Bekymret for unge uten utdanning

    Antall unge uten utdanning og jobb steg under koronapandemien. Tall fra SSB viser at 3,8 prosent av de mellom 25 og 34 år var uføretrygdet i 2020 og trenden er stigende . Hvilke tiltak kan hjelpe denne gruppen ut i arbeid eller utdanning? 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Yrkesfag mest lønnsamt for menn

    Ein ny studie viser at menn som vel tradisjonelle mannsdominerte yrkesutdanningar og yrke, har den beste utviklinga etter end utdanning. Dei som gjer det dårlegast på dei same parametrane, er kvinner i tradisjonelle kvinneyrke. Men kvifor det er slik, er usikkert. Kva moglege forklaringar kan de finne?   Les saka på kjønnsforskning.no

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Elektronparbinding

    Molekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA. 

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Eksoterme og endoterme reaksjoner

    Kjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Hardt og bløtt vann

    I vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Om framstilling av funksjonshemmede i film og medier

    I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Endring på Tøyen

    Tøyen oppleves som et tryggere sted for småbarnsfamilier, ungdom og eldre. Mange løfter frem Tøyenløftet som årsak til endringen, et områdeprogram som mellom 2014–2018 brukte 216 millioner kroner på bedre forholdene i bydelen. Men er forklaringen så enkel? Eller er det kriminelle miljøet blitt mer usynlig? Les saken hos NRK.no .

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Russejenter frykter stempel

    Russefester gir mulighet til å prøve ut ulike måter å være på, men en ny doktorgradsavhandling viser at det er forskjell på moralen for gutter og jenter. Hva kan være grunnen til at forsøk på å ta eierskap til begrep som «slut» som noe positivt ikke har fått fotfeste i samfunnet? Og hvem har ansvaret for at en seksuell dobbeltmoral opprettholdes?  Les hele saken på forskning.no

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Unge er redde for å ytre seg i sosiale medier

    Frykten for å bli stigmatisert fører til at unge religiøse mennesker unngå å publisere religiøst innhold i sosiale medier. Informantene i en ny kvalitativ studie ved Universitetet i Agder forteller at de er redde for ikke å passe inn, og for å miste venner. Hvilke sider av seg selv er akseptert i sosiale medier, og hvilke er ikke?  Les mer på kjønnsforskning.no

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Forskere er forsiktige med å formidle kontroversielle funn

    Ni av ti forskere mener de bør stå fritt til å uttale seg om faglige spørsmål, mens sju av ti mener de kan uttale seg fritt om politiske spørsmål.

  • 1 Kjemiske bindinger

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    1 Kjemiske bindinger

    Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.