Hopp til hovedinnhold

Søk

295 treff

  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 4C Brukerinput

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Hente skjemainnhold med JavaScript

    Nå har vi et skjema med en knapp, så nå kan vi legge til JavaScript for å hente elementene og finne ut hva brukeren har skrevet i dem.

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    <div>-elementet

    Nå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Overskrifter og avsnitt med HTML

    Nå kan vi legge til litt innhold i

    -elementet vårt. Her skal vi se på hvordan vi kan legge til overskrifter og avsnitt. Senere skal vi se på hvordan vi kan legge til andre typer innhold. 

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Bilder

    Det er bilder på nesten alle nettsider. Hvis de brukes på en god måte, bidrar de til en penere og mer informativ nettside. 

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Gi informasjon til funksjoner (parametre)

    Funksjonen siHei() , som vi laget på forrige side, gir det samme resultatet hver gang vi bruker den. Ofte ønsker vi at en funksjon skal gi forskjellige resultater i ulike situasjoner.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Få verdier fra en funksjon (returverdier)

    Så langt i dette kapitlet har vi bare sett på funksjoner som skriver ut noe til konsollen. Som oftest vil vi heller bruke funksjoner til å gjøre en oppgave, uten at resultatet blir synlig.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Variabler og rekkevidde

    I JavaScript kan vi lage variabler med ulik rekkevidde (eng. scope). Det vil si at vi kan begrense hvor variablene vil være tilgjengelige i koden vår.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Enkle funksjoner

    Nå skal vi se hvordan vi kan lage og bruke en helt enkel funksjon.

  • 3C Valg og løkker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3C Valg og løkker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Introduksjon

    Vi har allerede sett flere eksempler på funksjoner: Math.random() gir oss et tilfeldig tall, Math.floor() runder ned et tall til nærmeste heltall, og console.log() lar oss skrive noe til konsollen.