Hopp til hovedinnhold

Søk

426 treff

  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    Lenker

    En lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Eksterne CSS-dokumenter (stilark)

    Vi kan samle CSS-kode i et eget dokument som vi kaller et stilark . Her kan vi ha CSS-kode for nettsidenes hovedegenskaper, lenker, menyer og tabeller. Det kan spare oss for mye arbeid når vi starter på nye prosjekter, fordi vi enkelt kan gjenbruke kodene vi har laget tidligere.

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Lage tabeller med HTML

    Når vi skal vise fram strukturert informasjon på en nettside, er det ofte lurt å bruke en tabell .

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Pynte tabeller med CSS

    Som du så på forrige side, så er det ikke så lett å lese tabeller uten noen linjer eller farger. Heldigvis har vi CSS, som lar oss tilpasse utseendet på en tabell slik at den både blir pen og lett å lese.

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2C Mer om CSS

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    CSS-selektorer

    Vi har allerede sett at vi kan bruke elementnavn som selektor . Da velges alle elementene med det angitte navnet. I tillegg har vi sett at vi kan bruke id -attributtet når vi ønsker å velge ett unikt element (da bruker vi en # foran id-en for å velge elementet).

  • 2C Mer om CSS

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2C Mer om CSS

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2C Mer om CSS

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Nettverk og internett

    Internett er et nettverk av nettverk som kobler datamaskiner sammen slik at de kan kommunisere med hverandre. For at dette skal være mulig, må maskinene benytte samme «spilleregler». Uten regler kan ikke maskinene forstå hverandre. Disse reglene defineres av det vi kaller protokoller . En protokoll er en standard for datakommunikasjon.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Representasjon av tekst

    Alt vi ser på dataskjermen vår, er lagret som kombinasjoner av 0 og 1 i maskinen. Programmene må derfor bruke kombinasjoner av 0 og 1 for å representere tekst, lyd og bilde. Det vil si at bokstaver og andre tegn må være definert som en kombinasjon av 0-er og 1-ere. Disse kombinasjonene tolkes av et tegnsett som representerer tallene som tegn.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

    Filer

    I dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp