Hopp til hovedinnhold

Søk

15 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå

    Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Lurvehette

    Les eventyret  Lurvehette .Les eventyret  Lurvehette .

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete

    Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Kvitebjørn kong Valemon

    Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Mannen som skulle stelle hjemme

    Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Reveenka

    Her kan du lese eventyret  Reveenka .Her kan du lese eventyret  Reveenka .

  • Om Pasos

    Pasos

    Artikkel

    Ordinnlæring i Pasos

    Med fagfornyelsen skal elevene «utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy. PASOS er elevenes verktøy i spansk. Elever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Primer paso: 400 (+ 200) Aktivt ordforråd Ordtilfang totalt: ca. 1000 ord – halvparten aktivt/passivt ordforråd

  • Årshjul

    Pasos

    Artikkel

    Un viaje especial

    Vi har laget et muntlig opplegg som det passer godt å bruke i andreklasse nå utover våren. Temaet er en reise. Elevene jobber i mindre grupper og får oppgaver utdelt underveis. Vi anbefaler å gjennomføre oppgaven som et prosjekt over 2-3 uker, men den kan også brukes isolert. Det følger forslag til vurderingskriterier med til oppgaven.

    Undervisningsopplegg_thumb04.png
  • Audio y vídeo

    Pasos

    Artikkel

  • Andre vurderingsaktiviteter

    Momente 1

    Artikkel

    Repetisjonsoppgaver

    Test ut oppsummeringsoppgavene våre etter første og andre år. I disse oppleggene er det gode muligheter for repetisjon og skriftlig + muntlig vurdering. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.