Fag
Trinn
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
Nøkkelord
15 treff
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgåLes eventyret Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.Les eventyret Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
LurvehetteLes eventyret Lurvehette .Les eventyret Lurvehette .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg feteHer kan du lese eventyret De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.Her kan du lese eventyret De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Kvitebjørn kong ValemonHer kan du lese eventyret Kvitebjørn kong Valemon.Her kan du lese eventyret Kvitebjørn kong Valemon.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Mannen som skulle stelle hjemmeHer kan du lese eventyret Mannen som skulle stelle hjemme.Her kan du lese eventyret Mannen som skulle stelle hjemme.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
ReveenkaHer kan du lese eventyret Reveenka .Her kan du lese eventyret Reveenka .
-
Om Pasos
Pasos
Artikkel
Ordinnlæring i PasosMed fagfornyelsen skal elevene «utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy. PASOS er elevenes verktøy i spansk. Elever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Primer paso: 400 (+ 200) Aktivt ordforråd Ordtilfang totalt: ca. 1000 ord – halvparten aktivt/passivt ordforråd
-
Årshjul
Pasos
Artikkel
Un viaje especialVi har laget et muntlig opplegg som det passer godt å bruke i andreklasse nå utover våren. Temaet er en reise. Elevene jobber i mindre grupper og får oppgaver utdelt underveis. Vi anbefaler å gjennomføre oppgaven som et prosjekt over 2-3 uker, men den kan også brukes isolert. Det følger forslag til vurderingskriterier med til oppgaven.
-
Audio y vídeo
Pasos
Artikkel
Me lo regaló mi madreting; objekt
-
Andre vurderingsaktiviteter
Momente 1
Artikkel
RepetisjonsoppgaverTest ut oppsummeringsoppgavene våre etter første og andre år. I disse oppleggene er det gode muligheter for repetisjon og skriftlig + muntlig vurdering.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.