Fag
Trinn
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
Nøkkelord
19 treff
-
Fremmedkrigere
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Kan et dikterliv beregnes etter lengden?Les essayet Kan et dikterliv beregnes etter lengden? av forfatter Camilla Collett.Les essayet Kan et dikterliv beregnes etter lengden? av forfatter Camilla Collett.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Optegnelser fra ungdomsaarene (utdrag)Her kan du lese et utdrag av sakprosateksten Optegnelser fra ungdomsaarene av forfatteren Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av sakprosateksten Optegnelser fra ungdomsaarene av forfatteren Camilla Collett.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
Fra de stummes leir (utdrag)Her kan du lese et utdrag av Fra de stummes leir av forfatter Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av Fra de stummes leir av forfatter Camilla Collett.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
Amtmandens Døttre (utdrag)Her kan du lese et utdrag av Amtmandens Døttre av forfatter Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av Amtmandens Døttre av forfatter Camilla Collett.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
Amtmandens Døttre: Jomfru Møllerups historie (utdrag)Her kan du lese et utdrag av romanen Amtmandens Døttre av forfatteren Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av romanen Amtmandens Døttre av forfatteren Camilla Collett.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
EpilogNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
PrologNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen. NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Femte minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Første minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Fjerde minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Tredje minne fra framtidenNå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.Nå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Andre minne fra framtidenNå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.Nå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Om forfatterinner (utdrag)Her kan du lese et utdrag av teksten Om forfatterinner av forfatter Camilla Collett. Her kan du lese et utdrag av teksten Om forfatterinner av forfatter Camilla Collett.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.