Hopp til hovedinnhold

Søk

14 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Faderen

    Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Synnøve Solbakken (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.

  • Dramatikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hanske (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Et stygt barndomsminne

    Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864

    Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i våpenindustrien

    Serien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig. 

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.