Fag
- Engelsk (5888)
- Norsk (5310)
- Matematikk (3769)
- Naturfag (2148)
- Spansk (1748)
- Tysk (1420)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- KRLE (1145)
- Samfunnsfag (1007)
- Tverrfaglig (859)
- Religion og etikk (766)
- Samfunnskunnskap (248)
- Fransk (238)
- Kjemi (199)
- Geografi og geofag (160)
Trinn
- Vg2 (2009)
- 1. trinn (1869)
- 2. trinn (1869)
- 3. trinn (1857)
- 4. trinn (1806)
- Vg1 (1686)
- 5. trinn (1426)
- 6. trinn (1426)
- 7. trinn (1426)
- 10. trinn (1266)
- 8. trinn (1266)
- 9. trinn (1266)
- Vg3 (908)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ane Christiansen (4)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Anne Tveit (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Liv Guldal (1)
- Lucy Hermoza Rigal (1)
- Martine Svanevik (1)
Nøkkelord
4108 treff
-
Geografiske verktøy til bruk i feltoppgaver
Terra Nova
Artikkel
TransektÅ gå et «transekt» er det samme som å følge en rett linje i terrenget (og på kartet), og å merke av det man observerer på veien. Her finner du eksempler og mer informasjon om transekter.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
PåstanderÅ skille mellom sanne og falske påstander er en god måte å aktivere læring på.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
Storyboard / tegneserieLa elevene lage en tegneserie der de med tekst og bilde forklarer en prosess.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Kapittel 1
Terra Nova
Video
-
Kapittel 3
Terra Nova
Video
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Til læreren
Pasiones 1–2
Artikkel
Andre aktiviteterHer finner du forslag til flere aktiviteter du kan bruke i arbeidet med kapittelet.
-
Kapittel 9
Terra Nova
Video
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Kapittel 1
Terra Nova
Video
-
Kapittel 3
Terra Nova
Video
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
EkspertkaféI denne oppgavetypen skal elevene deles inn i grupper der de skal diskutere forskjellige emner. Illustrasjon © Elisabeth Moseng
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
Speed-debattLa elevene holde en serie speed-debatter, der de skal diskutere påstander i par i cirka to minutter. Når tiden er ute, bytter elevene partner og får en ny påstand. En slik debatt kan brukes som oppstart til et tema for å aktivisere forkunnskaper, i videre utdypningsarbeid eller som en oppsummeringsaktivitet.
-
Veiledning til feltoppgaver
Terra Nova
Læringsløp
Del 3Etterarbeid og presentasjon.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
AliasALIAS er et ordforklaringspill som passer godt i arbeidet med begrepsinnlæring.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
TidslinjeTidslinjer kan brukes som en aktivitet etter lesing, og være nyttige for å organisere fagstoff kronologisk.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
OrdskyOrdskyer kan brukes som en før-lesingaktivitet for å aktivere forkunnskaper, få oversikt over en tekst eller som en del av en oppsummering. Ordskyer kan lages i programmet Word.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Filosofiske samtalerAktualitetssak om Filosofiske samtaler
-
Vekt
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
VektLæringsløp i temaet VektLæringsløp i temaet Vekt