Fag
- Engelsk (5196)
- Norsk (3489)
- Matematikk (2823)
- Naturfag (2748)
- Tysk (1956)
- Spansk (1773)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- Samfunnsfag (1075)
- Fransk (926)
- Tverrfaglig (527)
- Psykologi (496)
- Religion og etikk (413)
- Kjemi (394)
- Historie (341)
- KRLE (288)
Trinn
- 10. trinn (1087)
- 8. trinn (1087)
- 9. trinn (1087)
- 5. trinn (1027)
- 6. trinn (1027)
- 7. trinn (1027)
- 1. trinn (931)
- 2. trinn (931)
- 3. trinn (915)
- 4. trinn (915)
- Vg2 (752)
- Vg3 (483)
- Vg1 (308)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Camilla Lorentzen (1)
- Demian Vitanza (1)
- Helle Aarnes (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
1878 treff
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning3 Identitet – hvem er vi?
-
9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 10.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning4 Nasjonalisme
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder brukt i kapittel 7.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Store Spørsmål . Veiledningen følger strukturen til kapitlene i boka. Til hvert kapittel er det først en artikkel som heter Om kapitlet . Her finner du en rask oversikt over kapitlet, læringsmålene, anbefalt tidsbruk og tips til oppstart. Du finner videre én artikkel for hvert delkapittel. Under Bilder fra kapitlet finner du et utvalg av bildene som er brukt i kapitlet, med litt informasjon om bilde. Til slutt er Kopioriginaler . Når du er logget inn som lærer finner du også lærerveiledning til hvert av læringsløpene under info-ikonet oppe til høyre.
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 2.
-
Fordypningsoppgaver
Psykologi 1–2
Artikkel
BoyhoodSe filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Video
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnetAlle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Kristendommen
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Merkelige merkedagerI Norge feires fastelavn, jonsok (sankthans), olsok, luciadagen og halloween. Finn ut hva som er bakgrunnen for feiringene. Lag en presentasjon, en podkast eller en digital fortelling.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.