Hopp til hovedinnhold

Søk

499 treff

  • Det var en gang ...

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.

    4_rød_thumb.png
  • Spor av religion

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Inspirert av Bibelen

    Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.

  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Inspirasjon

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    1_grønn_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Monstermøte

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.

    4_rød_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dyr

    Elevene lager fantasifulle dyr av doruller.

    Film_thumb_grønn.png
  • Kristendommen

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Merkelige merkedager

    I Norge feires fastelavn, jonsok (sankthans), olsok, luciadagen og halloween. Finn ut hva som er bakgrunnen for feiringene. Lag en presentasjon, en podkast eller en digital fortelling.

  • Eske med lokk

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Undersøkelse

    Finn ut om noen har gjort noe som likner fra før.

    2_grønn_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag regnbue

    Elevene lager regnbue av silkepapir.  Kompetansemål 2. trinn:  vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir

    Film_thumb_grønn.png
  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Totemdyr

    Ofte trodde man at et spesielt dyr var knyttet til ens egen stamme – et totemdyr. Hvis du skulle velge et spesielt dyr du føler deg spesielt knyttet til – et totemdyr – hva skulle det være? Begrunn svaret.  Velg et totemdyr for hele klassen og lag et kunstverk ut av det.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dukketeater

    Elevene lager dukketeater med krimmysterier. 

    Film_thumb_blå.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag robot

    Elevene lager roboter av esker eller doruller. 

    Film_thumb_blå.png
  • Eske med lokk

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Inspirasjon

    Vær nysgjerrig og tenk på det som motiverer dere.

    1_grønn_thumb.png
  • Humanisme

    Store spørsmål 8–10

    Ressurs

  • Humanisme

    Store spørsmål 8–10

    Ressurs

    Hva menes med begrepene?

       Interaktiv oppgave.   Interaktiv oppgave.

    Leonardo Da Vincis proporsjonsstudie, den vitruvianske mann, med utstrakte armer og rette ben i en sirkel og et kvadrat.
  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Produksjon

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    5_grønn_thumb.png
  • Kristendommen

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Apokalypse

    Det står at Bibelen slutter med en apokalypse. Hva er egentlig det? Mange kunstverk, bøker, filmer og spill har apokalyptiske temaer. Finn eksempler på det og lag en presentasjon eller en digital fortelling. Charles Mottram: «Vredens dag» (1857). I det gamle testamentet tolkes nød og ulykke som Guds straff for ulydighet mot budene.

  • Religiøst mangfold

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Alternativ behandling

    Velg en type alternativ behandling, finn informasjon på internett. Du kan bruke denne listen fra Wikipedia som utgangspunkt. Lag en presentasjon der du forklarer hva denne behandlingstypen du har valgt går ut på. Prøv også om du kan finne trekk ved behandlingen som kan knyttes til alternativbevegelsen.

  • Store spørsmål med oppgaver

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Kan vi vite noe sikkert?

    Er du sikker på at du eksisterer her og nå? Er du, dine venner, din familie og stedet du bor på, virkelig? Eller kan det være at alt er en illusjon? Du vil sannsynligvis si at ja, du eksisterer. Men hvordan kan du vite det helt sikkert?  Platon var den første filosofen som satte filosofien inn i et system. Han blir den dag i dag regnet som en av de viktigste filosofene. Filosofene som kom etter, ble inspirert. Mange av dem brukte mye tid på å tolke og fortelle om Platon. Det var vanlig helt fram til 1600-tallet. Da kom det en ny generasjon filosofer. En av de viktigste var trolig franskmannen René Descartes. Han var opptatt av mye av det samme som Platon: Hva er egentlig sant – og kan vi vite hva som er virkelig?Platon var den første filosofen som satte filosofien inn i et system. Han blir den dag i dag regnet som en av de viktigste filosofene. Filosofene som kom etter, ble inspirert. Mange av dem brukte mye tid på å tolke og fortelle om Platon. Det var vanlig helt fram til 1600-tallet. Da kom det en ny generasjon filosofer. En av de viktigste var trolig franskmannen René Descartes. Han var opptatt av mye av det samme som Platon: Hva er egentlig sant – og kan vi vite hva som er virkelig?

  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Undersøkelse

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    2_grønn_thumb.png