Fag
- Engelsk (7172)
- Norsk (7164)
- Matematikk (5413)
- Naturfag (3072)
- Tysk (1638)
- Samfunnsfag (1555)
- KRLE (1362)
- Religion og etikk (1086)
- Spansk (1027)
- Tverrfaglig (986)
- Fransk (682)
- Psykologi (483)
- Historie (347)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (261)
Trinn
- 5. trinn (1837)
- 6. trinn (1837)
- 7. trinn (1837)
- 1. trinn (1730)
- 2. trinn (1730)
- 3. trinn (1717)
- 4. trinn (1667)
- 10. trinn (1592)
- 8. trinn (1592)
- 9. trinn (1592)
- Vg2 (864)
- Vg3 (626)
- Vg1 (290)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (112)
- folkehelse og livsmestring (69)
- Folkehelse og livsmeistring (64)
- KRLE (58)
- Ytringsfrihet (52)
- samtale (47)
- reflektere (44)
- demokrati og medborgarskap (38)
- utforsk (37)
- bærekraftig utvikling (36)
- skrive (27)
- bærekraft (26)
- livsmestring (26)
- Demokrati (25)
- Ytringsfridom (25)
4540 treff
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning3 Identitet – hvem er vi?
-
9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 10.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning4 Nasjonalisme
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder brukt i kapittel 7.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 2.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MeditasjonOppgave i læringsløpet "Begynnelser".Oppgave i læringsløpet "Begynnelser".
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Puslespill mosaikkOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Purim
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KakerOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».