Fag
- Engelsk (7055)
- Norsk (4843)
- Matematikk (3846)
- Naturfag (3802)
- Tysk (2402)
- Spansk (2076)
- Samfunnsfag (1721)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Tverrfaglig (1017)
- Fransk (920)
- KRLE (570)
- Religion og etikk (288)
- Mat og helse (266)
- Samfunnskunnskap (254)
- Kunst og håndverk (211)
Trinn
- Vg3 (290)
- Vg2 (272)
- 10. trinn (52)
- 8. trinn (52)
- 9. trinn (52)
- 1. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
Nøkkelord
52 treff
-
4 Stråling – overføring av energi og informasjon
Grunnbok i historie
Innholdspakke
4 Stråling – overføring av energi og informasjonLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
3 Drivhuseffekten og klimaendringer
Grunnbok i historie
Innholdspakke
3 Drivhuseffekten og klimaendringerLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
7 Energi fra kjemiske reaksjoner
Grunnbok i historie
Innholdspakke
7 Energi fra kjemiske reaksjonerLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Celler
Grunnbok i historie
Artikkel
Se på celler fra de grønne delene på planten (fagermose)I dette forsøket skal du se på celler fra for eksempel mosen fagermose og studere cellenes oppbygging og hvordan de er organisert. Du skal sammenlikne med andre typer planteceller.
-
Kunnskap om naturen
Grunnbok i historie
Artikkel
Hva handler det om?Les hva kapitlet handler om og hva du skal lære.
-
Drivhuseffekten og klimaendringer
Grunnbok i historie
Artikkel
Gasser i vannI denne aktiviteten skal dere undersøke sammenhengen mellom temperaturen i vann og evnen vannet har til å holde på gasser.
-
Bærekraftig bruk av naturressursene
Grunnbok i historie
Læringsløp
Økologisk fotavtrykkEn måte å måle forbruket vårt på er hvor stort areal som trengs for å produsere alle ressursene vi bruker – til energi, mat, klær og alle andre produkter – i tillegg til det arealet med skog som trengs for å absorbere klimagassene fra forbruk og transport. Dette arealet kalles det økologiske fotavtrykket vårt.
-
Fornybare og ikke-fornybare naturressurser
Grunnbok i historie
Læringsløp
Ikke-fornybare ressurserNaturressurser hentes fra naturen på ulike måter. For eksempel utvinnes aluminium fra dagbrudd, der man graver seg ned rett fra overflaten. Dagbrudd fører til store inngrep i naturen.
-
Fornybare og ikke-fornybare naturressurser
Grunnbok i historie
Læringsløp
ØkosystemtjenesterHvor mye er en tur på fjellet eller i skogen verdt? Og hva med mangfoldet av arter?
-
Kontinenter på vandring
Grunnbok i historie
Artikkel
KontinentpuslespillLæreren gir deg en utskrift av et verdenskart. Klipp rundt kontinentene slik at du får løse biter med Sør-Amerika, Nord-Amerika, Afrika og Australia. Asia og Europa kan få henge sammen, men klipp ut India som en egen del. Prøv å pusle bitene sammen til ett kontinent (det er lov å ta en titt på et kart av Pangea).
-
Naturressurser
Grunnbok i historie
Artikkel
Lag en plakat – FNs bærekraftsmålFN har laget 17 bærekraftsmål som skal være verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Alle målene er presentert på nettsidene til fn.no.
-
Grunnstoffene og periodesystemet
Grunnbok i historie
Artikkel
Kjennetegn på kjemiske reaksjonerNår vi blander ulike stoffer, kan vi undersøke om det har skjedd en kjemisk reaksjon, ved å se etter følgende kjennetegn: fargeforandring, temperaturforandring, utsending av lys, gassbobler og utfelling av fast stoff. I dette forsøket skal du blande ulike stoffer og se etter tegn på om det skjer en kjemisk reaksjon.
-
Grunnstoffene og periodesystemet
Grunnbok i historie
Artikkel
Lag hydrogengass og knallgassI dette forsøket skal du først lage hydrogengass og undersøke noen av egenskapene denne gassen har. Etterpå skal du lage knallgass og så sammenlikne de to gassene.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Grunnbok i historie
Artikkel
Andre oppgaver om informasjonsteknologi og elektronikkAndre oppgaver til kapittelet Informasjonsteknologi og elektronikk.
-
Jorda i forandring
Grunnbok i historie
Artikkel
Sammendrag om jorda i forandringJordas overflate er hele tiden i endring. Platebevegelser skyver kontinentene rundt og former landskapet.
-
Energi omdannes og overføres
Grunnbok i historie
Læringsløp
Varme og stråling er overføring av energiEnergi kan overføres som varme. Når du holder rundt en kopp varm kakao, kjenner du at det strømmer varme fra koppen til hendene dine.
-
Energi overalt
Grunnbok i historie
Artikkel
Sammendrag om energi overaltNår noe skjer, omdannes eller overføres energi. Vi har ulike former for energi; elektrisk energi, kjemisk energi, strålingsenergi, kjerneenergi, termisk energi og lydenergi er noen eksempler.
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Grunnbok i historie
Video
-
Drivhuseffekten og klimaendringer
Grunnbok i historie
Artikkel
Drivhusgasser og klimaendringerDrivhusgasser i atmosfæren slipper solstrålene inn, men virker som en barriere mot varmestrålingen fra jorda. En økning av innholdet av drivhusgasser i atmosfæren har ført til en varmere jordklode. Ved å slippe ut flere drivhusgasser påvirker vi mennesker karbonkretsløpet og dermed temperaturen på jorda. Uten drivhuseffekten ville planeten vår ha vært for kald til at vi kunne ha eksistert her. Men denne prosessen er i dag en hovedårsak bak den globale oppvarmingen. Hva er egentlig drivhuseffekten, og hvorfor er den slik en gåte?Uten drivhuseffekten ville planeten vår ha vært for kald til at vi kunne ha eksistert her. Men denne prosessen er i dag en hovedårsak bak den globale oppvarmingen. Hva er egentlig drivhuseffekten, og hvorfor er den slik en gåte?
-
Klimaendringer
Grunnbok i historie
Læringsløp
Hva leste du nå om klimaendringer?Gi eksempler på årsaker til endringer i solinnstråling. Hva er den viktigste årsaken til at CO 2 -innholdet i atmosfæren har økt de siste par hundre årene? Gi minst ett eksempel på en tilbakekoblingsmekanisme. Hva skjer med havet og livet der når CO 2 -nivået i atmosfæren øker?