Fag
Trinn
- 10. trinn (74)
- 8. trinn (74)
- 9. trinn (74)
- Vg1 (36)
- Vg2 (35)
- Vg3 (35)
- 5. trinn (11)
- 6. trinn (11)
- 7. trinn (11)
- 1. trinn (6)
- 2. trinn (6)
- 3. trinn (6)
- 4. trinn (6)
Forfatter
Nøkkelord
80 treff
-
Les om kjærlighet
Fabel 8–10
Artikkel
RecoverStakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse? «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
Les om kjærlighet
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Les langt
Fabel 8–10
Læringsløp
Kan fortellinger forandre hvordan vi tenker?Dere skal nå lese en roman sammen i klassen. I en roman skaper forfatteren et univers som leseren kommer inn i. Noen ganger er dette «romanuniverset» veldig likt virkeligheten vi har rundt oss. Andre ganger er det fantastiske elementer i en helt fremmed verden vi møter når vi leser. I romanen Ser du dette ? er vi i et romanunivers som gjenspeiler virkeligheten til en norsk ungdom på begynnelsen av 2020-tallet.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
RecoverStakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Fabel 1–4
Fabel 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Matemagisk 1–4
Matemagisk 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Quest 1–4
Quest 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.
-
Lærerveiledning til bok
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 12: Delta i debattenDet å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet. Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema leserinnlegg , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema appell , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten