Hopp til hovedinnhold

Søk

2425 treff

  • Qu'est-ce que tu as fait pendant les vacances ?

    Salut 8–10

    Artikkel

    Ma ville

    Skriv en tekst i Mon journal hvor du forteller om stedet der du bor. Hvordan ser det ut? Er det en storby med parker eller en liten bygd med jorder og skog? Fortell også om klimaet. Du kan bruke tittelen Ma ville eller Mon village .

  • Qu'est-ce que tu as fait pendant les vacances ?

    Salut 8–10

    Artikkel

    Mes vêtements préférés

    Skriv en tekst i Mon journal der du sier noe om din klesstil. Bruk tekstene om Gabriel og Imane til inspirasjon. Du kan bruke tittelen Mes vêtements préférés .

  • En pleine forme !

    Salut 8–10

    Artikkel

    Lettre à ma famille d'accueil

    Skriv en tekst i Mon journal der du forestiller deg at du skal på utveksling til Frankrike.

  • En pleine forme !

    Salut 8–10

    Artikkel

    Lève-toi et chante !

    Reis dere alle sammen, syng med og mim sangen Si tu as d'la joie au cœur (melodi: Er du veldig glad og vet det). Teksten får du av læreren.

  • Påvirkning av kroppens signalsystemer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Diskuter – anabole steroider

    Gå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.

  • Lydfiler

    Salut 8–10

    Innholdspakke

    Lydfiler

    Her finner du lydfiler til Salut 8.

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    Filmer

    Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.

  • Stråling overfører informasjon

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling overfører informasjon

    I dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn

  • Energisystemet – energi der den trengs

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Energisystemet er et teknologisk system for produksjon, transport og lagring av nyttig energi, i hovedsak elektrisk energi og brensler. Vi produserer energi fra energikilder og bruker energibærere til å transportere og lagre energien.

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    Filmer

    Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Mikrober

    Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Men det vil helst gå bra ...

    Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    Filmer

    Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.Twig-filmene varer i ca. 3 minutter og kan benyttes som introduksjon til et tema, som en interessevekker, i forbindelse med oppgaver eller som ekstraoppgaver. Vær oppmerksom på at begreper og prosesser som ikke omtales i kapitlet kan bli benyttet i filmene. Filmene kan derfor benyttes både som ekstramateriale nå, og på tvers av temaer og trinn.

  • En pleine forme !

    Salut 8–10

    Artikkel

    Le mime

    Jobb i små grupper. Dere får utdelt kort med navn på forskjellige idretter av læreren. Legg kortene i en bunke med ordene ned. En av dere trekker et kort, mimer idretten på kortet, og medeleven(e) gjetter navnet på idretten på fransk. Husk artikkel. Eleven som har klart både navnet på idretten og riktig artikkel, vinner kortet. Bytt på å mime.

  • Mon collège

    Salut 8–10

    Artikkel

    Oppgaver med klokka

    Interaktive oppgaver

  • Mon collège

    Salut 8–10

    Artikkel

    Tu commences à quelle heure ?

    – Tu commences à quelle heure le mardi, Karim ?

    Teenage boys by lockers, comparing answers in their homework workbooks.
  • Bienvenue chez moi !

    Salut 8–10

    Artikkel

    Preposisjoner

    Lær om preposisjoner og hvordan man sier at ting befinner seg.

  • Mon temps libre

    Salut 8–10

    Artikkel

    Spørreord

    Lær deg spørreordene på fransk.

    Spørreord_thumb.png
  • Voici ma famille !

    Salut 8–10

    Artikkel

    Un- og une-stafett

    Del dere i lag. Hvert lag får utdelt kort med substantiv av læreren. Løp fram en og en og legg ordene på un - eller une -lappen. Legger dere kortet i feil bunke, må dere løpe tilbake og gi kortet til neste elev. Det laget som først har lagt alle kortene riktig, vinner. Eksempel: mère -kortet legges på une-lappen.

  • Mon temps libre

    Salut 8–10

    Artikkel

    Lær om verbet faire

    Verbet faire betyr å gjøre eller å drive med eller å lage . Det er et av de meste brukte verbene på fransk. Verbet er uregelrett.