Fag
- Norsk (7462)
- Engelsk (7274)
- Matematikk (5731)
- Naturfag (3053)
- Tysk (2469)
- Spansk (2269)
- Samfunnsfag (1818)
- KRLE (1358)
- Religion og etikk (1095)
- Tverrfaglig (999)
- Fransk (920)
- Psykologi (497)
- Historie (347)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (266)
Trinn
- 8. trinn (4743)
- 10. trinn (4738)
- 9. trinn (4738)
- Vg1 (4032)
- 5. trinn (3466)
- 6. trinn (3466)
- 7. trinn (3466)
- Vg2 (2177)
- 1. trinn (1973)
- 2. trinn (1973)
- 3. trinn (1960)
- 4. trinn (1959)
- Vg3 (1030)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lucy Hermoza (21)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (8)
- Roald Dahl (7)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Elwyn Brooks White (4)
- Hege Siri (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Jo Nesbø (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Mari Eggen Sager (4)
- Wolfgang Borchert (4)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (138)
- engelskspråklige land (123)
- Engelsk (117)
- English speaking countries (116)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- folkehelse og livsmestring (100)
- elevark (97)
- printable (97)
- rød tekst (91)
- Folkehelse og livsmeistring (90)
- språklæring (83)
- bærekraftig utvikling (80)
- language work (80)
- UK (72)
11617 treff
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Das bin ich
Leute 8–10
Litterær tekst
Neu hier?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?
-
Das ist Deutsch
Leute 8–10
Litterær tekst
Das kannst du schon!Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?
-
The Dragon and Saint George
Stages 8–10
Læringsløp
Starting pointHere are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep
-
Born a Crime
Stages 8–10
Læringsløp
Starting PointFind and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
A Boy’s Best Friend
Stages 8–10
Læringsløp
Writing WorkshopWrite a paragraph about Jimmy. Start your paragraph like this: Jimmy is the main character in the science fiction story “A Boy’s Best Friend”. Here are some questions to get you going:
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
9 Das haben wir erfundenHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
15 Es war einmalHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
LandssvikoppgjøretOkkupasjonstida kløyvde det norske samfunnet like inn til margen. Ved krigens slutt sto et stort flertall som følte at de representerte den norske nasjonen, mot et mindretall som av flertallet ble oppfattet som unasjonale.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Den andre verdenskrigen og folkemordDette bør du kunne fra kapittel 52, «Den andre verdenskrigen», og kapittel 54, «Folkemord og forbrytelser mot menneskeheten».
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Fredsslutninger og internasjonale organisasjonerDette bør du kunne fra kapittel 56, «Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner», og kapittel 57, «Den kalde krigen».
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Fluesmekker: Løst sammensatte verbDenne oppgaven trener elevene på ordforråd.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Exit-lapperDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Det bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring og kan gjennomføres på alle temaer.
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .