Fag
- Engelsk (3394)
- Norsk (3359)
- Matematikk (2284)
- Naturfag (1816)
- Tysk (1057)
- Samfunnsfag (797)
- Fransk (682)
- Spansk (593)
- Tverrfaglig (527)
- Psykologi (483)
- Religion og etikk (383)
- Historie (342)
- Informasjonsteknologi (292)
- KRLE (258)
- Kjemi (193)
Trinn
- 5. trinn (1574)
- 6. trinn (1574)
- 7. trinn (1574)
- 10. trinn (1281)
- 8. trinn (1281)
- 9. trinn (1281)
- 1. trinn (912)
- 2. trinn (912)
- 3. trinn (899)
- 4. trinn (849)
- Vg2 (750)
- Vg3 (484)
- Vg1 (267)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Helle Aarnes (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
Nøkkelord
1764 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Influenserbransjen og «Sunn fornuft-plakaten»Følger du en influenser på sosiale medier? Har du eventuelt tenkt på i hvilken grad hun eller han påvirker deg på noen måte? For å få vite mer kan du sette deg inn i bransjens egne retningslinjer for sunn kroppsblogging og se et debattprogram eller en dokumentar om temaet.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
-
10 Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Fattigdom og rikdom i verden
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.
-
12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Blir man mer empatisk av å lese skjønnlitteratur?Her kan du lese om forskning på empati, hvordan empati utvikles, og om du kanskje kan bli mer empatisk av å lese skjønnlitterære bøker.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Phineas Gage – en jernstang gjennom hjernen!Phineas Gage (1823–1860) var en amerikansk jernbanearbeider som fikk en stor jernstang gjennom hodet og likevel overlevde. Phineas Gage ble beskrevet som en hardtarbeidende og real kar som var godt likt. Etter ulykken forandret imidlertid personligheten hans seg helt, ifølge den utrolige historien.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Hva gjør gaming med oss?Mange barn og unge bruker mye tid foran en eller annen spillkonsoll. Kanskje er du en av dem? Diskusjonen rundt gaming kan bli heftig i mange hjem, både med tanke på hvilke spill som spilles og antall timer bak skjermen.
-
9 Kampen om Afrika
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet handler om hva koloniseringen på 1800- og 1900-tallet gjorde med Afrika, og hvordan den la grunnlag for en del av problemene verdensdelen fortsatt sliter med i dag. Afrika er en verdensdel rik på ressurser, men kampen om ressursene har skapt mange konflikter og bidratt til at mange mennesker har levd og fremdeles lever i fattigdom.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Hodestups forelsketHar du vært så forelsket noen gang at du kunne gjort hva som helst for å være i samme rom som den du er forelsket i? Eller kanskje har du opplevd at venninnen din plutselig er blitt helt utilgjengelig, og bare snakker om en fyr du absolutt ikke er interessert i?
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartNasjonalisme er et komplisert, men også stadig aktuelt tema. Kunnskap om begreper, som nasjon, nasjonalstat og nasjonalisme, er nyttige for å forstå historien og kunne orientere seg i dagens samfunn. Målet med dette kapitlet er å gi elevene en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved nasjonalismen og gjøre dem bevisste på hvilke farer overdreven nasjonalisme kan medføre. Temaet er knyttet til kjerneelementet demokrati og medborgerskap.
-
12 Arbeid, inntekt og forbruk
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet åpner for at elevene kan begynne å tenke over hva de har lyst til å gjøre når de blir eldre. Hva slags yrke ser de for seg at de kan ha? Hvordan ønsker de å leve og bruke pengene sine? Her vil elevene få muligheten til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i regning og sette opp et enkelt budsjett.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartFørste delen av dette kapitlet handler om mellomkrigstiden med vekt på framveksten av nazismen i Tyskland. Et poeng kan være å få fram hvordan demokrati som styreform ble satt under press i denne perioden. Dette kapitlet dekker en av de «sentrale historiske konfliktene» elevene bør kjenne til, men også her skal spesielt årsaker og konsekvenser vektlegges. I tillegg nevnes holocaust spesielt i et av kompetansemålene. Holocaust og folkemord blir også behandlet i et eget kapittel i Arena 10 .
-
Løvetannbarn i en løvetanneng
Psykologi 1–2
Læringsløp
Løvetannbarn i en løvetannengDu har kanskje hørt om løvetannbarn? Kanskje er du et selv? Løvetannbarn er de som greier seg godt her i livet til tross for vanskelige oppvekstsvilkår. I den forbindelse snakker vi gjerne om resiliens, altså motstandskraft.Du har kanskje hørt om løvetannbarn? Kanskje er du et selv? Løvetannbarn er de som greier seg godt her i livet til tross for vanskelige oppvekstsvilkår. I den forbindelse snakker vi gjerne om resiliens, altså motstandskraft.