Fag
- Engelsk (7695)
- Norsk (5165)
- Matematikk (4406)
- Naturfag (3901)
- Tysk (2494)
- Spansk (2118)
- Samfunnsfag (1764)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Tverrfaglig (1017)
- Fransk (920)
- KRLE (573)
- Psykologi (497)
- Religion og etikk (418)
- Kjemi (393)
- Historie (342)
Trinn
- 3. trinn (6894)
- 2. trinn (6893)
- 4. trinn (6893)
- 1. trinn (6892)
- 10. trinn (5970)
- 8. trinn (5970)
- 9. trinn (5970)
- 5. trinn (4334)
- 6. trinn (4334)
- 7. trinn (4334)
- Vg1 (4057)
- Vg2 (3048)
- Vg3 (2438)
Forfatter
- Anne Tveit (72)
- Liv Guldal (68)
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lars Gunnar Lingås (37)
- Lucy Hermoza (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (20)
- Cathrine Borchsenius (17)
- Ane Stavrum (16)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Mette Haraldsen (9)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
Nøkkelord
15904 treff
-
Et toi, qui es-tu ?
Salut 8–10
Artikkel
Husker du fransk uttale?Husker du fransk uttale? Jobb sammen med en medelev, og si disse ordene høyt til hverandre: habiter, la ville, grands-parents, quinze, troisième, le collège, beaucoup, les vacances. Uttalemodul for fransk uttale.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Welcome to Targets!
Targets
Artikkel
Om Targets (2020)Targets følger læreplanen i engelsk, Vg1 studieforberedende utdanningsprogram (LK20).
-
Grammar Films with Tasks
Targets
Artikkel
VerbsWatch the film about nouns to solve the tasks. Remember that you can stop the film whenever you want and watch it as many times as you feel necessary.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Generell definisjon av sin v og cos vI denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .
-
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - ProsentregningHva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
-
Explore a School Restaurant
Action
Læringsløp
SpeakingDo the tasks on the following pages to improve your speaking skills and use the vocational vocabulary. Hotspot hunt (yellow) Speak about the pictures Job talks Phone conversation Ergonomics The Smiley System
-
Explore a Dog Training Workshop
Action
Læringsløp
Speak about the picturesUse the following pictures from the workshop to practice speaking about your work. Click to enlarge.
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Eksempel 8: Finn ukjent lengdeI dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.
-
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
PronomenPronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
Explore a School's Media Workshop
Action
Læringsløp
SpeakingDo the tasks on the following pages to improve your speaking skills and use the vocational vocabulary. Hotspot hunt (yellow) Speak about the pictures Job talks Customer service Solve a problem Phone conversation Giving instructions
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
Prosjekter og oppgaver TP
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettveggÅ bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
16 Pytagoras' setning og formlikhetI kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.