Hopp til hovedinnhold

Søk

3071 treff

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Hva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?

  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Artikler

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Smartklokkeinvasjonen

    Nye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .

  • Gitarskolen

    Musikk 1–7

    Innholdspakke

    Gitarskolen

    Lær å spille gitar!  Bli kjent med de ulike strengene i «Elisa Eseleter», og lær å spille med én streng i «Twinkle, Twinkle Little Star». I «Hurra for deg som fyller ditt år» kan dere spille med akkorder.  Gitarlærer: Mattias Krohn Nielsen Filmproduksjon: Sigurd Ytre-Arne

    Gitarskole.
  • Samisk identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Tabu-kort

    Kort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • 9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 9.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Islam

    Store spørsmål 8–10

    Video

  • Rapp med rim

    Musikk 1–7

    Læringsløp

    Framføring

    Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"

  • Lærerveiledning

    Store spørsmål 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

     Her vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Kapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag. 

  • Hvorfor trenger vi å høre til?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Mennesket er et sosialt vesen

    Her kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode. 

  • Fredsprisen til journalister

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Makt og ytringsfrihet

    I denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.

  • Menneskerettigheter

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?

    Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?

  • 6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig 

    En by i ruiner etter bombing.