Hopp til hovedinnhold

Søk

16002 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Byen

    Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.

  • Trigonometri

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Generell definisjon av sin v og cos v

    I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .

  • Prosentregning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Prosentregning

    Hva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Eksempel 8: Finn ukjent lengde

    I dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.

  • Bruk nynorsk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Pronomen

    Pronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.

  • Er du klar til å bruke stemmeretten din?

    Grip teksten

    Læringsløp

    Har du bestemt deg?

    Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Båten

    Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?

  • Prosjekter og oppgaver TP

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettvegg

    Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.

  • 13 Sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere  sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar

  • 16 Pytagoras' setning og formlikhet

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    16 Pytagoras' setning og formlikhet

    I kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.  

  • Geometri FD

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G12–G14

    I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.

  • Geometri DT

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G12–G14

    I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.

  • Geometri BA

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G11–G13

    I disse oppgavene skal du undersøke om trekantene er rettvinklede.

  • Dikt og sangtekster

    Fabel 8–10

    Innholdspakke

    Dikt og sangtekster

    «hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel . 

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    16C Formlikhet og kongruens

    Læringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.

  • Tabeller og diagrammer

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Diagrammer for endring over tid

    Her ser vi på diagrammer som er nyttige når vi vil vise hvordan noe endrer seg over tid eller med alder.

  • Trigonometri

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Vekselspenning

    Har du tenkt på hvordan vi kan lage vekselspenning? Eller hvordan en sinuskurve kan oppstå?

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Vinkler og lengder i mangekanter

    Vi skal her se på vinkler og lengder i en trekant, og vinkelsummen i en trekant og firkant.