Hopp til hovedinnhold

Søk

8843 treff

  • Prosentregning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Prosentregning

    Hva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Earth Day

    What can you do to take care of the Earth?

  • 13 Sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere  sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar

  • Det metriske systemet

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Kilovits

    Luringen var sulten og gikk til slakteren. – Jeg skulle gjerne hatt en meter med wienerpølse, sa Luringen. – Beklager, vi selger ikke pølse i meter, men i kilo, svarte slakteren. – OK, da tar jeg en kilometer! sa Luringen.

    Luringen
  • 16 Pytagoras' setning og formlikhet

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    16 Pytagoras' setning og formlikhet

    I kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.  

  • Mengder med likt antall

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Lag mengder med klosser

    Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"

    Aktivitet inne
  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    16C Formlikhet og kongruens

    Læringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.

  • Hele og deler av hele

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Snakke matte: Hvor mange hundredeler?

    Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".

    Thumbnail.
  • Statistikk

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Statistikk

    Hva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?

  • The Dragon and Saint George

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting point

    Here are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep 

  • Geometri og måling

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Standardform: Hvor mye veier internett?

    Hva er den sammenlagte vekten av all informasjonen som finnes på Internett? For å regne ut dette, må matematikerne se på de minste partiklene som finnes i verdensveven, nemlig elektroner.

  • Born a Crime

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting Point

    Find and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.

  • Ressurser

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Vurdering i Fagfornyelsen

    Matemagisk 8-10 ønsker å legge til rette for en god vurderingspraksis. All vurdering på ungdomstrinnet helt fram til slutten av 10. trinn er underveisvurdering . Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Sluttvurderingen på slutten av 10. trinn består av standpunktkarakter og eksamen. 

  • Likningssett

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Likningssett

    Samtalebilde til temaet Ligningssett i Matemagisk 10.

  • A Boy’s Best Friend

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Writing Workshop

    Write a paragraph about Jimmy. Start your paragraph like this: Jimmy is the main character in the science fiction story “A Boy’s Best Friend”. Here are some questions to get you going:

    En thumb for faktatekst. Den viser linjer til venstre og en blyant til høyre.
  • Vil du også lære om omkrets?

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Vil du også lære om omkrets?

    Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri

    Omkrets
  • Mengder med likt antall

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Hvordan kan elevene sitte?

    Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"

    Aktivitet ute
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Dialogues

    Quest 1–4

    Artikkel

    Welcome Back to School!

    Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".

    Thumbnail.