Fag
Trinn
- 10. trinn (136)
- 8. trinn (136)
- 9. trinn (136)
- 1. trinn (107)
- 2. trinn (107)
- 3. trinn (107)
- 4. trinn (101)
- 5. trinn (40)
- 6. trinn (40)
- 7. trinn (40)
- Vg2 (5)
- Vg3 (3)
Forfatter
Nøkkelord
136 treff
-
Les om det å vokse opp
Fabel 8–10
Artikkel
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule. Blir du sprø av følelsene dine? Føler du deg rar og suveren på en gang? Les om det å vokse opp, så skjønner du at du ikke er alene.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
Tverrfaglige temaerDe tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår.
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
FavorittdiktHar du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
PropagandaPropaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 8: Skriv en fortellingDette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.
-
What Can You Do With a Football?
Mat og helse 8–10
Læringsløp
What Can You Do With a Football?Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbsEveryone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs
-
Sporty Family
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Sporty FamilyThis poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent lettersThis poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Simon Stranger leser diktSimon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".
-
The New Kid
Åpne ressurser
Læringsløp
The New KidEt læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk.
-
What is a book?
Mat og helse 8–10
Læringsløp
What is a book?Unit Focus discussing reading and books capitalizing the titles of books Unit Focus discussing reading and books capitalizing the titles of books
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Med pennen som våpenLæringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det er ingen hverdag mer» av Gunvor HofmoDikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra krig og konfliktElevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.
-
Ukrainsk
Åpne ressurser
Artikkel
ПаляничкаEventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Skriv din egen tekst (vg1)Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det første skotet» av PJ HarveyHer kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.Her kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.
-
Terminprøve vår 2021
Terminprøver
Læringsløp
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule.