Hopp til hovedinnhold

Søk

135 treff

  • Diskuter

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hvorfor må vi kunne diskutere?

    I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.

  • Diskuter

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Seks regler for saklige diskusjoner

    Den norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Noveller og kortprosa

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Skolegutt

    – Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.

    Bilde fra snødekt vidde
  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Lytt til ord og lyd

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Favorittdikt

    Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg? 

  • Delta på nett

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Alltid pålogget

    Er du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.

  • What Can You Do With a Football?

    Mat og helse 8–10

    Læringsløp

    What Can You Do With a Football?

    Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbsEveryone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs

  • Sporty Family

    Mat og helse 8–10

    Læringsløp

    Sporty Family

    This poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent lettersThis poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    Simon Stranger leser dikt

    Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".

    Portrett av forfatteren Simon Stranger
  • The New Kid

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    The New Kid

    Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. 

    Thumbnail.
  • What is a book?

    Mat og helse 8–10

    Læringsløp

    What is a book?

    Unit Focus discussing reading and books capitalizing the titles of books  Unit Focus discussing reading and books capitalizing the titles of books  

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    Med pennen som våpen

    Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    «Det er ingen hverdag mer» av Gunvor Hofmo

    Dikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til

    Skjermbilde 2022-03-01 kl. 09.36.39.png
  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Speakers' Corner

    Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.