Hopp til hovedinnhold

Søk

3884 treff

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Store spørsmål 1-4

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Årsplan

    Arena 1–4

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka.  Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer. 

  • Blandinger og løsninger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Skille sand fra vann

    Bland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.

    Analog aktivitet inne
  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

  • Værvarsel og værtegn

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Å varsle været

    Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"

    Thumbnail.
  • Værvarsel og værtegn

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Værtegn

    Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"Tekst i læringsløpet "Hvordan er været?"

    Thumbnail.
  • Bli en forsker

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Svaret på vårt forskningsspørsmål

    Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 7: "Svaret på forskningsspørsmålet"Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 7: "Svaret på forskningsspørsmålet"

    forske-diagram_7_thumb.jpg
  • Å bruke variabler

    Store spørsmål 8–10

    Læringsløp

    Tegn en firkant

    Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".

    oppgaver
  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Nytt innhold i Arena

    Aktualitetssak

    Stjerneskudd
  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    Verdens filosofidag

    Aktualitetssak til verdens filosofidag 18. november.

    En statue som viser den greske filosofen Sokrates. Vi ser den øverste delen av statuen; hodet og en hånd. Han har bart og skjegg.
  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Video

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Verdens filosofidag

    Aktualitetssak til verdens filosofidag 18. november.

    En statue som viser den greske filosofen Sokrates. Vi ser den øverste delen av statuen; hodet og en hånd. Han har bart og skjegg.
  • Bli en forsker

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Hypotesen vår

    Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 3: "Hypotese"Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 3: "Hypotese"

    forske-diagram_3_thumb.jpg
  • Bærekraft

    Undre og utforske 1–2

    Video